tisdag 28 oktober 2014

Blunda och hoppa

   Blunda och hoppa

- en underbar bok av Sarah Dessen (2002)

Handling:
Bokens huvudperson heter Remy Starr och det är ur hennes perspektiv man läser. I början av boken är hon ihop med Jonathan, men redan då har hon planer på att dumpa honom. Det är så Remy gör och har gjort med alla sina tidigare pojkvänner. När hon känner att det börjar blir för mycket allvar gör hon slut.

Remy bor med sin skrivande författarmamma som dagarna i ända sitter och knattrar på sin uråldriga skrivmaskin för att knåpa ihop en ny romantisk bok. Hemmet är stökigt, eftersom städning inte prioriteras i första hand. Mamman är på väg att gifta sig för femte gången. Den här gången heter den blivande maken Don Davis och han äger en bilfirma. Sin pappa har Remy aldrig träffat och han lever inte längre. Remy är lite bitter på att han gick och dog bara så där utan att först ha lärt känna sinn dotter. Han var musiker och det enda minnet hon har av honom är hans enda kända låt This Lullaby som han skrev till Remy när hon föddes.

Chris är Remys storebror. Han har varit halvkriminell ända fram tills helt nyligen då han förälskade sig i Jennifer Anne. Brott och fängelsevistelser är nu ett minne blott och han har till och med skaffat sig ett anständigt jobb. Hans största fritidsintresse är ödlor och han har en alldeles egen ödleuppfödning på sitt rum till Jennifer Annes stora förskräckelse.

Allt som händer i boken sker under ett sommarlov. Remys planer för sommaren är att fortsätta sitt arbete på stadens skönhetssalong och umgås med sina vänner Lissa, Jess och Chloe ända fram till hösten då hon ska börja på college. Remy tror inte på kärlek. Därför är det lite roligt att läsa om hur Dexter nästlar sig in i hennes liv.

Det börjar med en konfrontation på Don Davis bilfirma när Dexter brakar ner bredvid Remy i en soffa. Han mer eller mindre talar om för henne redan då att de kommer att bli ett par och det slutar med att han skriver sitt telefonnummer på Remys hand. Hon håller på att få spader. Dexter är allt som hon avskyr hos det motsatta könet: klumpig, slarvig och alldeles för påhittig.

Här är ett citat fårn sidan 137 som visar Remys syn på kärlek:
När jag dejtade hade jag ett slags schema över hur saker funkade. Förhållanden startade alltid med den förtrollade och förälskade fasen. Den andra personen är som en ny fantastisk uppfinning som kan lösa alla problem i hela världen. Inget är fel. Den fasen brukar vara i ungefär sex veckor. Sex veckor av perfektion. Sen, efter sex veckor och två dagar, börjar felen synas. Inga stora defekter, men småsaker. Lite tjat och irritation. Kanske att killen tar för givet att du alltid ska betala för din egen biobiljett för att du gjorde det en gång. Eller att de sitter och trummar på kontrollpanelen i bilen. En gång i tiden var det sött, men nu börjar det irritera. Inte irritera jättemycket, men lite. Fast när man kommer till vecka åtta... då Allt är mer ansträngt. Den andra personen är inte perfekt, utan bara en vanlig människa med fel och brister. Det är här de flesta förhållanden tar slut, för antingen får man acceptera dessa fel och brister eller försöka göra något åt dem. Eller också känner man att det inte är värt ansträngningen, så man drar och börjar leta efter en ny person och de lyckliga första sex veckorna.
Då är frågan...vad kommer att hända mellan Remy och Dexter? Det är nämligen ingen självklarhet att de överhuvudtaget kan komma överens om något. De är som natt och dag!

Bokens slut går inte att med säkerhet förutspå, vilket ger den lite spänning! Precis som Sarah Dessens alla böcker är den här helt underbar. Jag rekommenderar den för alla som gillar att läsa om relationer mellan människor.

Maria Bohlin 141028

lördag 11 oktober 2014

ALLT ELLER INGET

  Leif Jacobsen - en skånsk ungdomsboksförfattare, som har riktat in sig på lättlästa böcker

ALLT ELLER INGET (2012) - en bok om killar och mopeder



Moppen landade igen. Den här gången på bakhjulet. Farten var fortfarande hög och Bang sköts framåt. Men otroligt nog lutade han sig också åt vänster.

Tills framhjulet slog i marken. Allt gick så fort. Och nästan ingen vid fiket trodde att Bang skulle kunna räta upp moppen igen. Om han vurpade nu skulle han slå ihjäl sig. (sidan 53)
Petter, Bang, Lukas och Krille är fyra killar i femtonårsåldern som ägnar all sin lediga tid åt mopeder. De trimmar, kör och mekar och försöker hela tiden komma på nya knep om hur man får moppen att gå ännu fortare.


En tävling mellan Bang och en annan kille som heter Lund har utlysts för att ta reda på vem av dom som kör fortast. Priset är en moped som alla vill ha. Bang har trimmat moppen från topp till tå och han tänker så klart vinna över Lund. Det hade han kanske lyckats med också om han inte råkat köra av vägen precis innan tävlingen. Mopeden klarade sig mirakulöst nog, men Bangs axel protesterar varje gång han försöker använda sin arm. Han kommer definitivt inte att kunna tävla mot Lund.


Eftersom Bang verkligen vill vinna priset måste han hitta en ersättare. Han utser Petter till att köra i loppet, eftersom han tror att Petter har en chans. Petter vet egentligen inte om han fixar utmaningen, men efter som Ebba med det fina leendet är där för att titta på så bestämmer han sig för att anta utmaningen mot Lund. Det är ALLT ELLER INGET som gäller!


Jag tror att killar kan tycka om den här boken. Den har fart, spänning och beskriver kamratskapen i ett gäng där alla älskar mopeder och att köra. Helst ska man köra fort också och inte fega. Det finns tidigare utgivna böcker som handlar om Krille, Petter, Bang och Lukas. Alla är lättlästa, spännande och med mopeder i fokus. LÄS DEM!
       

Stulen och Razzia

- två andra böcker om Petter, Bang, Krille och Lukas


Maria Bohlin 141011

BLODSVÄKTAREN

   BLODSVÄKTAREN

Andra delen i fantasyserien av Tessa Gratton - en bok för alla er som gillar fantasy och kärlek. Blodsväktaren har närmare 400 sidor, men upplevs inte som svår. Läsaren får ta del av handlingen ur tre olika perspektiv, men varje gång det är byte av person så får man en rubrik med den personens namn på, vilket gör det lätt att hänga med. Dessutom är en av personerna från en annan tid och då är stilen kursiverad.


Handlingen kretsar kring blodsmarken där Diakonen, Mab, bor med sin familj som består av den äldre kvinnan Donna och en pojke, Lukas, som precis har flyttat in hos dem. Mab är blodshäxa och kontrollerar magin med hjälp av sitt blod och mystiska runor och föremål. Hon är lite vild av sig, älskar naturen och går helst barfota. Hennes ständiga följeslagare är en skock kråkor och om man har läst första delen i serien om blodshäxorna (Blodsmagi) så vet man att kråkorna egentligen är en ung man, Reese, som räddades till livet i en något annorlunda skepnad, nämligen i form av kråkor.


En dag går en av Mabs magiska uppgifter alldeles fel, då hon lyckas skapa ett levande lermonster som travar iväg genom skogen med leran stänkande omkring sig. Samtidigt är den unge Will ute och rastar sina två schäferhundar, Valkyrie och Havoc. När Will, hundarna och lermonstret sammanstrålar flyttas den förbannelse som Mab av misstag råkat skicka in i lermonstret in i den inget ont anande Will. Denna händelse är början på en kollision mellan det verkliga livet och blodsmarkens aningen annorlunda tillvaro.


Will är en helt vanlig kille som bor med sina föräldrar, sin äldre bror Ben och de två hundarna, Valkyrie och Havoc. Han känner sig pressad av sin familj att gå i faderns och broderns fotspår och bli soldat för att försvara sitt fosterland, något som han inte alls är intresserad av. Wills andra bror Aaron dog hastigt i en olycka något år tidigare och Will har inte riktigt kommit över denna tragiska händelse. Han och hans andra bror Ben har inte heller hittat tillbaka till varandra efter Aarons död och deras förhållande blir alltmer stelt.


För alla som gillar att läsa om overkliga händelser och onaturliga varelser så är det här en given sträckläsningsbok. Jag gillar den verkligen!


Maria Bohlin 141011

söndag 7 september 2014

I skuggan av ett ljus

        Äntligen en bok att rekommendera till alla er som älskade Twilight.
När? = Utspelas i nutid.
Var? = En sömnig liten småstad i Sverige.
OBS! INGA VAMPYRER!!!
Huvudpersoner:
Thekla: En tonårstjej som bor med sin alkoholiserade mamma, mammans nye man som också dricker alldeles för mycket och mannens sliskige son, som skrämmer vettet ur Thekla. Hemma är Theklas enda trygghet ett vindsrum. Dit flyr hon så fort hon kommer innanför ytterdörren. Vindsrummet låser hon med kraftiga hänglås både utifrån när hon lämnar sitt rum och inifrån när hon vistas där. Hon är långt ifrån trygg i sitt eget hem, men hon är en stark tjej som helt har anpassat sig till de förutsättningar hon har. Inte ens hennes allra bästa vänner känner till misären hon lever i. Thekla håller fasaden uppe och fram tills nu har det fungerat ganska bra.


I början av boken är Thekla på en sommarfestival med sina kompisar. Hon känner sig bevakad under festivalen, men kan inte förklara den ovanliga känslan. Först tänker hon att hon inbillar sig, men redan under höstterminens första skoldag dyker känslan av att vara iakttagen upp igen. Skillnaden är att den här gången försvinner det inte!


Gabriel du Rietz: En ny kille i Theklas klass. Alla tjejers drömkille. Han skiljer sig dock från mängden på något vis. Han känns äldre, ser mer vuxen ut på något sätt och till skillnad från övriga  elever i klassen bor han ensam i en lägenhet. Han tycks inte heller sakna pengar, vilket i sig är ett mysterium. För vilken annan student har råd med en lyxig lägenhet och en flott bil?


Moa: Theklas allra bästa vän. Precis som alla andra tjejer i klassen blir Moa väldigt intresserad av den snygge Gabriel. Hans dragningskraft påverkar alla och Moa är inget undantag.


Malin: En annan av Theklas vänner. De står dock inte varandra lika nära som Moa och Thekla gör, men de tre tjejerna hänger ihop både i och utanför skolan.


Citat från första skoldagen:
Det hände inte ofta att en ny elev började i den här skolan och verkligen inte i andra årskursen. En mörk behaglig röst svarade med lagom styrka, utan att skära sig som min gjort och alla vände och vred på sig för att se den mystiske nye eleven. Speciellt tjejerna verkade intresserade medan killarna verkade irriterade. Det borde inte gå att utläsa något särskilt av en röst som levererar ett ord på två bokstäver över en aula fylld av tonåringar men hans enkla "ja" slog an en sträng inom mig. Det vibrerade inom mig av en behagfull ton och om jag hade haft någon koll på toner hade jag kanske kunnat tala om vilken ton det var.  (sidan 16)
Ingen verkade ha märkt att jag befunnit mig i en lång tunnel där ljuset i slutet varit Gabriels ögon och antagligen berodde det på att de var vana vid att jag kan vara mer än lovligt disträ lite till vardags och att skillnaden mellan tankar på annat håll och tunnel inte är så stor för utomstående. Jag undrade om han var van vid att flickor drunknade i hans ögon när han dök upp i ett nytt klassrum. (sidan 18) 
Precis som i Twilight är det omöjlig kärlek som är huvudtemat i den här boken. Något outtalat förbinder Thekla och Gabriel med varandra. Det är som ett osynligt kraftfält och ingen av dem klarar att stå emot, även om de kämpar tappert. Thekla har aldrig varit kär förut och mötet med Gabriel ruskar om henne ända in i själen.
Jag aktade mig för att möta hans blick men kände ändå hur min kropp drogs mot hans. Nu hade jag ingen bänk som stoppade mig och jag var på allvar rädd att jag skulle släppa efter för viljan att springa fram till honom. Jag hade benhård kontroll och rörde mig inte en millimeter. Jag intalade mig att det var lika bra att börja immunitetsträningen så fort som möjligt så det här var bara bra. Men det skulle bli jobbigt om Moa tänkte bli ihop med honom och jag inte kunde bete mig som folk i närheten av honom. Det skulle snabbt bli pinsamt för alla. Jag fick se till att träna hårt och effektivt. (sidan 19)
I skuggan av ett ljus är en av de bästa böcker jag läst! Om du inte läser den går du miste om en kärlekshistoria som får vampyrerna i Twilight bli blekare än vad de redan är. Du måste helt enkelt läsa historien om Thekla och Gabriel.

140907 Maria Bohlin
 



tisdag 19 augusti 2014

DUBBELGÅNGARE

DUBBELGÅNGARE AV: Jenny Valentine

Jag ägnade den tanken min fulla uppmärksamhet. Vad hade jag att förlora? Det fanns människor som letade efter Cassiel Roadnight, men det var männsikor som brydde sig om honom. Han hade familj och vänner. Han hade nära och kära. Han hade ett liv som hag bara kunde kliva rakt in i. Och vad hade jag? Ingen. Inget, förutom rädslan att bli hittad. De som letade efter mig ville bara slita mig i stycken. (citat från sidan 16)

Huvudpersonen Chap är på rymmen. Han vistas i bokens början på ett härbärge för struliga ungdomar i London. Egentligen ville han inte vara där, men han var hungrig och frusen och hade ingen annanstans att ta vägen. På härbärget hamnar Chap i bråk och blir därför inlåst i ett förråd, där de anställda försöker prata med honom. De ställer jobbiga frågor och vill veta vem han är och var han kommer ifrån. Chap, som inte själv vet vem han är, kan inte samarbeta. Han har helt enkelt inga svar, varken bra eller dåliga. Han vet faktiskt inte vem han är.

När två av de anställda på härbärget konfronterar honom med en bild av honom själv och påstår att han är efterlyst så börjar det snurra i hjärnkontoret på Chap. För hur är det möjligt att han är på en bild som inte är han, men ändå är det. Bilden visar Cassiel Roadnight som varit försvunnen i två år och vars familj har letat efter honom ända sedan dagen då han försvann.

Chap tvekar först men kommer sedan fram till att han inte har något att förlora på att vara Cassiel Roadnight ett tag. De är verkligen förvånansvärt lika. Killen på bilden hade faktiskt kunnat vara Chap och härbärgets anställda är överförtjusta för att de kan återförena Cassiel Roadnight med hans familj.

Samvetet plågar Chap redan när Cassiels syster kommer för att hämta honom. Hon tror verkligen att Chap är hennes försvunna bror Cassiel och hennes lycka över att återse sin försvunna bror gör att Chap inte har något val. Han måste helt enkelt ikläda sig rollen som Cassiel Roadnight. Frågan är bara vad som har hänt med den riktige Cassiel Roadnight? Och vad händer om han en dag bestämmer sig för att återvända hem?

Senare i boken hopar sig frågetecknen, men det är också en hel del saker som klargörs. Man får reda på varför Chap inte längre vet vem han är och hans historia är en smula annorlunda.

Jenny Valentine är en författare i världsklass och alla hennes böcker är lika bra. Med humor och värme skildrar hon knepiga livsöden och personerna i boken känns levande. Om du inte har läst någon bok av Jenny Valentine så är det dags att göra det nu. Du kommer inte att ångra dig!
140819
Maria Bohlin

BORTGIFT DET NYA LANDET

  Det här är berättelsen om artonåriga Alin från Kurdistan som gifter sig med svenske Jino. Allt går väldigt fort, kanske lite för fort. Alins mamma försöker övertala Alin om att stanna kvar i Kurdistan, men Alin är rastlös. Hon vill något mer än bli fast i sin hemby och bortgift med en kusin. När Jino kommer på semester till Alins by blir de förälskade och i ett land där en flirt inte är tillåtet, så mer eller mindre tvingas Alin och Jino att gifta sig.

Alin är upp över öronen förälskad, men redan på flygplanet när hon ser Jino blinka åt flygvärdinnan undrar hon om hon egentligen vet vem han är. De har inte känt varandra mer än ett par veckor, men trots ett uns av oro bestämmer sig Alin för att det kommer att bli bra i det nya landet Sverige, Jinos hemland.
Flygvärdinnan såg knappt på mig.
Hon ställde flaskan på mitt bord.
Innan hon gick vidare log hon mot Jino.
Jino log tillbaka och blinkade med ögat.

Jag kände mig utanför och värdelös.
Jag kom från landet, jag kunde inte språket
          och hade inte lika fint smink. (sidan 11)

Det är kallt i Sverige och tyst. Inga lekande barn, inga livligt diskuterande män och kvinnor och inga höns. Jino bor med sin mamma i ett radhus och Alin blir väl emottagen när de kommer dit. Det är bara Jino som tycks vara mer intresserad av att prata i mobilen än av att ta hand om sin unga hustru.

Tiden går och Alin känner sig allt mer ensam. Jino är på spelningar och lever sitt eget liv. Kvar i radhuset sitter Alin med Jinos mamma Sibel. Som tur är verkar Sibel faktiskt bry sig om Alin. Hennes son däremot är hon irriterad på, eftersom han inte brukar allvar med sitt jobb på IKEA. Jino vill inte jobba. Han spelar gitarr och vill satsa på musiken.

Alin grubblar och grubblar på hur det har blivit. Hon är rastlös och börjar läsa svenska. Samtidigt får hon reda på att hon måste åka tillbaka till Turkiet för att kunna ansöka om uppehållstillstånd i Sverige. Kommer Alins och Jinos känslor att klara den prövning de har framför sig? Alin känner att hon inte riktigt vet var hon har Jino. Och vem är det han pratar med på mobilen hela tiden?

Bortgift det nya landet är en lättläst bok. Den är verklighetstrogen och visar de problem som kan uppstå när man kommer till ett annat land innan man har lärt sig språket och alla nya seder. Alin är en stark tjej och hon är målmedveten. Boken är bra och man förstår verkligen hur det kan vara att komma ensam till ett främmande land där man nästan inte känner någon.
Maria Bohlin 140819

måndag 4 augusti 2014

I HUVUDET PÅ COLIN FISCHER

VÄRLDENS BÄSTA BOK!!!!!
I huvudet på Colin Fischer är ett måste i bokhyllan! En av de absolut bästa böcker jag har läst!
HUVUDPERSON: Colin Fischer är en härlig kille som samlar på fakta i sin slitna anteckningsbok. Han har ett högt IQ, öga för detaljer, älskar deckare och han har diagnosen Asperger. Han gillar inte höga ljud och han tycker inte om när någon vidrör honom. Colin bor i San Fernando Valley med sina föräldrar och lillebror Danny och han har precis börjat i High school.
Undergruppen inom autismspektrat som kallas Aspergers syndrom har fått sitt namn efter Hans Asperger, en österrikisk barnläkare som till största delen arbetade i Wien under 1930- 0ch 1940-talen. Som barn uppvisade Asperger själv många av särdragen för syndromet som bär hans namn. Blyg, tillbakadragen och ensam. Asperger var mycket språkbegåvad, hade ett enastående minne för saker han var intresserad av och tråkade ofta ut och stötte bort klasskamrater genom att recitera långa stycken av sin favoritpoet. (citat från sidan 195 - Colins egna anteckningar i sin anteckningsbok, som han har med sig överallt)


Colin har inte så många vänner och första dagen i skolan möter han den kaxiga Wayne som utan att ha blivit provocerad stoppar ner Colins huvud i en toalett och spolar. Här tror man ju att Colin kommer att hata Wayne för all framtid och lite till, men handlingen tar en oväntad vändning när ett pistolskott ekar i skolans matsal mitt under ett födelsedagsfirande och Wayne blir oskyldigt anklagad för att ha avlossat skottet. Wayne får husarrest och blir förbjuden att närma sig skolans område.


Den smarta Colin har bevis för att Wayne inte ligger bakom skjutningen. Sanningen och att samla fakta är Colins specialitet och utan att tveka bestämmer sig Colin för att övertyga både polisen, skolledningen och sina klasskamrater om att fel person har anklagats för brottet.


"De försökte få dig att bekänna. Det är en klassisk förhörsmetod."  
"Du vet mycket om sådant här. Är din farsa snut eller något?"  
"Nej, men jag gillar deckare.!  
Wane tittade ned på sina händer innan han vände blicken mot Colin igen. "Jag har trackat dig sedan vi började skolan och nu vill du rentvå mitt namn? Tror du att jag ska lämna dig ifred om du hjälper mig?"  
"Jag tror att jag kan lösa fallet om jag hjälper dig."  
Wayne stirrade på Colin i uppskattningsvis fjorton sekunder. Colin tänkte att det skulle vara oartigt av honom att titta på klockan, så han tog tiden genom att räkna sina hjärtslag istället. Sedan skrattade Wayne. (citat från sidan 123 - Colin har åkt hem till Wayne som sitter i husarrest)
Colin Fischer lämnar inte läsaren oberörd på något plan - han är helt enkelt en underbar person som man bara älskar. Jag tycker att ALLA ska läsa den här boken! Författaren skriver med värme och humor och när man väl har börjat läsa så måste man helt enkelt läsa vidare.


140804 Maria Bohlin