TÄCKNAMN MATTIAS - SPÅRLÖST BORTA 1
NÄTET DRAS ÅT - SPÅRLÖST BORTA 2
AV: J. JENSEN
Böckerna SPÅRLÖST BORTA 1 och 2 handlar om Rasmus och hans pappa, Sören. De är på flykt undan ett mc-gäng som vill hindra Rasmus pappa från att vittna. Gänget gör allt för att tysta honom. Det började med att de placerade en bilbomb i familjens bil. Den exploderade en morgon när Rasmus mamma skulle åka till jobbet. Hon dog i explosionen och Rasmus anklagar sin pappa, eftersom det är honom mc-gänget vill stoppa.
Rasmus pappa var med i mc-gänget, men när de gav honom uppdraget att skjuta en kille, valde han att hoppa av. Han ville inte döda någon. Med tanke på att Rasmus pappa varit medlem i mc-gänget har han också kunskap om alla olagliga saker de varit inblandade i genom åren. Polisen vill att han vittnar mot mc-gänget.
Med anledning av hotbilden mot Rasmus och hans pappa måste de gå under jorden. De får skyddade identiteter och flyttar till hemlig ort. Rasmus pappa måste också operera om sitt utseende och ta bort alla sina tatueringar för att inte bli igenkänd av någon medlem i mc-gänget.
Att gå under jorden visar sig vara svårare än vad de kunnat föreställa sig. Det dröjer inte länge förrän mc-gänget är dem på spåren.
SPÅRLÖST BORTA - böckerna är lättlästa och intresseväckande. De har ca 100 sidor och texten är skriven med stor stil.
161205
Maria Bohlin
måndag 5 december 2016
Ruby Red
RUBY RED
SAPPHIRE BLUE
EMERALD GREEN
THE RUBY RED TRILOGY av Kerstin Gier
För första gången sedan jag gick på gymnasiet har jag läst skönlitteratur på engelska. Och gissa vad...det var en fantastisk läsupplevelse. Jag upptäckte nämligen att texten blir "vackrare" på engelska än på svenska! JAG KOMMER DOCK ATT SKRIVA OM BÖCKERNA PÅ SVENSKA, för jag tror inte att någon skulle vara intresserad av att läsa min svengelska.
För första gången sedan jag gick på gymnasiet har jag läst skönlitteratur på engelska. Och gissa vad...det var en fantastisk läsupplevelse. Jag upptäckte nämligen att texten blir "vackrare" på engelska än på svenska! JAG KOMMER DOCK ATT SKRIVA OM BÖCKERNA PÅ SVENSKA, för jag tror inte att någon skulle vara intresserad av att läsa min svengelska.
16-åriga Gwen upptäcker plötsligt att hon kan resa bakåt i tiden. Det kommer som en total överraskning. Även om hennes familj är en av de konstigaste hon känner och särskilt med tanke på att det var meningen att hennes kusin Charlotte skulle bli familjens nästa tidsresenär, så är hon långt ifrån förberedd.
Tidsresorna komplicerar Gwens liv på alla plan. Kusin Charlotte, som förväntat sig att bli tidsresenär, är gräsligt svartsjuk på Gwen. Charlottes mamma är om möjligt ännu värre. Gwen får dagarna i ända höra hur värdelös hon är i förhållande till sin vackra kusin.
Det är tur att Gwen har sin bästa kompis Lesley. Utan henne hade hon förmodligen gjort något dumt. Lesley är optimisten i den här boken. Hon finner lösningar på allt och lyckas se det från den ljusa sidan även i de mörkaste stunder.
Naturligtvis är det en dos kärlek med på en hörna också. Gideon, en kille som Gwen såg sig själv kyssa i en av sina oförberedda tidsresor, är enligt Gwen sjukt snygg. Han är också en tidsresenär, men till skillnad från henne har han förberetts för denna uppgift sedan han var liten. Han har lärt sig fäktas och vet hur man ska uppföra sig på en bal. Problemet med Gideon är att han verkar mer förtjust i kusin Charlotte än i Gwen.
Icke att förglömma...det finns spöken i boken också. Det charmigaste spöket är "The gargoyle". (Jag var tvungen att slå upp ordet i en ordlista, men nu har jag lärt mig att det är en grotesk figur.) Xemerius är hans namn och han har en viktig roll i de två sista delarna, eftersom ingen annan än Gwen kan se honom. Han passar därmed utmärkt som spion.
Tidsresenärerna övervakas och kontrolleras av Rådet. (Jag har nu läst 25% av den sista boken och kan konstatera att rådet har en hund begraven någonstans.) Gwen har fått höra att hon inte får lita på någon. Det visar sig vara lättare sagt än gjort.
Böckerna är lika beroendeframkallande som Harry Potter. Mina varmaste rekommendationer!
161205
Maria Bohlin
Böckerna är lika beroendeframkallande som Harry Potter. Mina varmaste rekommendationer!
161205
Maria Bohlin
fredag 5 augusti 2016
Livet efter dig
En alldeles underbar kärlekshistoria som garanterat gör att du måste plocka fram pappersnäsdukarna. Jag tror inte att jag någonsin har läst en bok som berört mig så som livet efter dig gjorde. Om du inte redan har läst den här boken så måste du göra det, för annars missar du ditt livs läsupplevelse.
Huvudpersoner:
Lou Clark: En ung kvinna som arbetar på ett café får redan i bokens början reda på att hon inte kan behålla sitt jobb eftersom ägaren måste stänga caféet. Hon ger sig ut på arbetsmarknaden, vilket inte är fullt så enkelt som hon hoppats på. Till sist får hon en tjänst som personlig assistent hos en ung man som är totalförlamad från nacken och ner. Han är bitter och less på livet och gör inte arbetsmiljön till en vidare behaglig plats.
Will Traynor: En gång för inte så länge sedan levde Will ett riktigt jet set-liv, med ett toppjobb, vacker flickvän, fina fester, dyra kläder och spännande äventyr. En motorcykelolycka satte stopp för hans glamorösa liv och nu sitter han förlamad i en rullstol och är trött på allt och alla. Hans föräldrar gör allt för att han ska hålla humöret uppe. De har mycket gott om pengar och anställer en ung, söt kvinna att vara Wills sällskapsdam. Hon heter Lou och har ingen erfarenhet av att vara varken personlig assistent eller sällskapsdam, men hon är något av en glädjespridare utan att egentligen vara medveten om det.
Så Lou och Will möts och vare sig de vill eller ej har de en vardag att dela, vilket inte blir som någon av dem har tänkt. Ingen av dem kommer någonsin mer att bli den de var innan de möttes.
Det här är en sagolikt vacker bok. Den kommer alltid att ha en plats i mitt hjärta!
Läs!
160805 Maria Bohlin
lördag 23 juli 2016
JELLICOE ROAD
JELLICOE ROAD av Melina Marchetta
Den här boken är ett mästerverk som jag varmt rekommenderar! Det finns inte många författare som kan skriva en historia som Melina Marchetta.
Taylor är bara 11 år när hennes mamma överger henne på 7-Eleven. Hon växer upp på en militärskola tillsammans med en brokig samling vänner som roar sig med att leka krig. Leken har pågått i många år och Taylor är i sjuttonårsåldern när boken börjar. Hon plågas av mardrömmar och ett inre mörker som varken vänner eller krigslekar kan sudda bort.
Några av huvudkaraktärerna är:
Hannah: är kvinnan som tar hand om Taylor efter att hon övergivits på 7-Eleven. Taylor tycker mycket om Hannah, men även om Hannah är Taylors livlina så känner Taylor att hon inte når ända fram till Hannah. Det är som om Hannah döljer något, vilket som senare i boken visar sig vara sant.
Hannah: är kvinnan som tar hand om Taylor efter att hon övergivits på 7-Eleven. Taylor tycker mycket om Hannah, men även om Hannah är Taylors livlina så känner Taylor att hon inte når ända fram till Hannah. Det är som om Hannah döljer något, vilket som senare i boken visar sig vara sant.
Griggs: En kille som har Taylors hjärta i sina händer. Liksom Taylor har Griggs ett tragiskt förflutet i och med att han slog ihjäl sin egen pappa. En dag orkade han inte se pappan misshandla sin mamma och lillebror utan försvarade dem, vilket ledde till att pappan dog. Griggs kan inte riktigt förlåta sig själv och plågar sig med att minnas de få bra stunderna med pappan.
Jessa: en lite yngre tjej som allmänt uppfattas som en "plåsterlapp", men Taylor tycker om henne mer än hon visar från början
Raffy: en nära vän till Taylor som envisas med att se allt som sker ur ett positivt perspektiv, vilket ibland är precis vad Taylor behöver.
Santangelo: är en vän till Taylor och hans pappa är polis i krokarna kring Jellicoe Road. Det är rätt bra att ha en vän vars pappa är polis när man ibland måste sitta en natt i häktet, vilket Taylor och hennes vänner får göra vid ett tillfälle när det spårar ur lite grand.
Eremiten: en man som levde ensam i skogen och som sköt sig i huvudet framför ögonen på Taylor.
Chaz och Chloe P: ytterligare två vänner och elever på skolan.
Översten: en av de vuxna på skolan. Det går rykten om att han är seriemördare. Taylor vet inte vad hon ska tro, men det är något mystiskt med Översten, något hon inte kan greppa.
Det händer mycket i Jellicoe Road, både väntat och oväntat. Parallellt med historien om Taylor och hennes vänner pågår en annan historia som skrivs i kursiv stil. Det är ett manus till en bok som Taylor läser hemma hos Hannah. Det handlar om en grupp ungdomar som gick på skolan för många år sedan och det finns mycket av det som hände då som händer nu och som kan sättas ihop. För varje kapitel faller ännu en pusselbit på plats och som jag skrev i början så är Jellicoe Road ett litterärt mästerverk. Marchettas böcker fastnar i minnet och jag kommer garanterat att läsa allt hon skriver.
Maria Bohlin 160723
Santangelo: är en vän till Taylor och hans pappa är polis i krokarna kring Jellicoe Road. Det är rätt bra att ha en vän vars pappa är polis när man ibland måste sitta en natt i häktet, vilket Taylor och hennes vänner får göra vid ett tillfälle när det spårar ur lite grand.
Eremiten: en man som levde ensam i skogen och som sköt sig i huvudet framför ögonen på Taylor.
Chaz och Chloe P: ytterligare två vänner och elever på skolan.
Översten: en av de vuxna på skolan. Det går rykten om att han är seriemördare. Taylor vet inte vad hon ska tro, men det är något mystiskt med Översten, något hon inte kan greppa.
Det händer mycket i Jellicoe Road, både väntat och oväntat. Parallellt med historien om Taylor och hennes vänner pågår en annan historia som skrivs i kursiv stil. Det är ett manus till en bok som Taylor läser hemma hos Hannah. Det handlar om en grupp ungdomar som gick på skolan för många år sedan och det finns mycket av det som hände då som händer nu och som kan sättas ihop. För varje kapitel faller ännu en pusselbit på plats och som jag skrev i början så är Jellicoe Road ett litterärt mästerverk. Marchettas böcker fastnar i minnet och jag kommer garanterat att läsa allt hon skriver.
Maria Bohlin 160723
SOM STJÄRNOR I NATTEN
SOM STJÄRNOR I NATTEN
AV: Jennifer Niven (2015)
Theodore Finch: Theodor är 16 år och bor med sin frånskilda mamma och sina två systrar, Decca och Kate. Kate är ett år äldre än Theodor och Decca är bara åtta och kom till genom ett "misstag", vilket hon själv kom underfund med när hon var sex år gammal. Theodor är en strulig kille som både kan vara utåtagerande och en djup tänkare på en och samma gång. Hans bästa kompisar Charlie Donahue och Brenda gör sitt bästa för att muntra upp honom när han är dyster till sinnes. Charlies recept mot dysterhet är att få sig ett ligg. Theodors lista på aggressionsutbrott är lång: en bänk råkade krossa en griffeltavla, en sönderslagen gitarr på morgonsamlingen, olaglig användning av fyrverkeripjäser och diverse slagsmål. Därför är han på prov det här läsåret. Minsta lilla misstag och han blir avstängd från skolan.
Violet Markey: Violet är en av skolans populäraste tjejer, Hon hänger med innegänget, men känner sig inte hemma där efter att hon förlorade sin syster Eleanor i en bilolycka. Violet har tappat bort sig själv och det kan ingen skolkurator i världen ändra på. Ingen i hennes närhet, varken kompisar eller föräldrar verkar förstå hur dåligt Violet mår.
Mötet: En dag, samma dag som Theodor överväger att hoppa ner från skolans klocktorn för att han är trött på att leva, har Violet beslutat sig för att hon vill följa efter sin syster Eleanor till andra sidan. Theodor står redan på en avsats högst upp i tornet ser ner mot skolgården när Violet dyker upp bakom honom. Han känner att ett självmord inte är det rätta just i det läget och övertalat Violet att gå tillbaka in i tornet. Dessutom blir han kissnödig och bestämmer sig för att nästa gång han ska ta livet av sig ska han kissa först.
Konsekvenser: Theodor måste efter sitt självmordsförsök utöka sina besök hos kuratorn till det dubbla och Violet hyllas som hjältinna när andra på skolan tror att det är hon som har räddat livet på Theodor och inte tvärtom.
Naturligtvis korsas deras vägar vid flera tillfällen och det går inte att förutsäga vad som ska hända i nästkommande kapitel. Jag gillar den här boken! Författaren har bakat in glimtar av humor i det svåra och jag kan bara uppmana er att läsa den. Den är helt klart läsvärd!
Maria Bohlin 160723
måndag 20 juni 2016
GLASBARNEN
GLASBARNEN är en spännande bok av författaren Kristina Olsson. Man behöver inte vara en jättevan läsare, eftersom boken är ganska lättläst. Den har dock 240 sidor, så lite tålamod måste man dock vara utrustad med.
Boken handlar om Billie och hennes mamma, som efter att Billies pappa dog bestämmer sig för att flytta till Åhus. De hittar ett litet slitet, men charmigt hus. Egentligen är det bara mamma som vill flytta och skapa nya minnen. Billie vill varken flytta eller bo i det gamla huset. Sen får mamma tycka att det är hur charmigt som helst. Huset ger Billie kalla kårar.
Det dröjer inte länge förrän det händer mystiska saker i huset. Sånt som inte går att förklara. Saker flyttar på sig. Dörrar låses upp. Takkronan gungar, trots att det varken är någon i rummet eller blåser korsdrag. Det knackar i väggarna och när Billie går för att handla kommer det fram en okänd gammal dam som varnar henne för att bo kvar i huset.
Billies mamma blir arg när Billie säger att det spökar i huset. Hon vill inte ens lyssna på Billies misstankar. Som tur är får Billie stöd av sin bästa kompis Simona och sin nya kompis Aladdin som också bor i Åhus. De hjälper henne att leta artiklar om huset i gamla arkiv på biblioteket och tala med folk som känner till husets historia.
Det visar sig att alla som har bott i huset tidigare har råkat illa ut. Billie har inte kraft att förlora fler familjemedlemmar. Därför blir hon livrädd när mamma plötligt en natt insjuknar hämtas i ambulans.
GLASBARNEN blev vinnare av Barnens Romanpris 2013!
160607 Maria Bohlin
Boken handlar om Billie och hennes mamma, som efter att Billies pappa dog bestämmer sig för att flytta till Åhus. De hittar ett litet slitet, men charmigt hus. Egentligen är det bara mamma som vill flytta och skapa nya minnen. Billie vill varken flytta eller bo i det gamla huset. Sen får mamma tycka att det är hur charmigt som helst. Huset ger Billie kalla kårar.
Det dröjer inte länge förrän det händer mystiska saker i huset. Sånt som inte går att förklara. Saker flyttar på sig. Dörrar låses upp. Takkronan gungar, trots att det varken är någon i rummet eller blåser korsdrag. Det knackar i väggarna och när Billie går för att handla kommer det fram en okänd gammal dam som varnar henne för att bo kvar i huset.
Billies mamma blir arg när Billie säger att det spökar i huset. Hon vill inte ens lyssna på Billies misstankar. Som tur är får Billie stöd av sin bästa kompis Simona och sin nya kompis Aladdin som också bor i Åhus. De hjälper henne att leta artiklar om huset i gamla arkiv på biblioteket och tala med folk som känner till husets historia.
Det visar sig att alla som har bott i huset tidigare har råkat illa ut. Billie har inte kraft att förlora fler familjemedlemmar. Därför blir hon livrädd när mamma plötligt en natt insjuknar hämtas i ambulans.
GLASBARNEN blev vinnare av Barnens Romanpris 2013!
160607 Maria Bohlin
fredag 3 juni 2016
My spooky sister
Tom är tre år äldre än sin syster Alice. Han älskar henne, men det är något konstigt med Alice. Ända sedan hon föddes har hon varit annorlunda. Hennes första ord var "footsteps" och ännu märkligare blev det när hon började prata mer. Då sa hon saker som "I want to go home´." och "I´m not Alice. I´m Alison."
Vid ett tillfälle när Toms pappa hämtade henne på dagis och skulle sätta henne i bilen började hon skrika att han inte var hennes pappa. En dam som passerade bilen ringde till polisen. Det dröjde inte länge innan en polisbil dök upp. Det hjälpte inte att Toms pappa visade sitt körkort. Han var tvungen att hämta personal från dagiset som kunde intyga att Alice var hans dotter.
Med åren blir det allt konstigare. Alice säger hela tiden att hon har en annan familj. Tom och hans föräldrar vet inte vad de ska tro. Men det är inte förrän de åker på semester till Scarborough som det urartar. Där åker de nämligen förbi ett hus som Alice med bestämdhet hävdar är hennes hus.
Den här boken fungerar säkert bra som högläsningsbok! Den är riktigt bra!
Maria Bohlin
160604
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)