fredag 10 maj 2019

Frågor jag fått om förintelsen

Frågor jag fått om förintelsen
AV: Hédi Fried(2017)

Bildresultat för förintelsen
https://www.google.se/search?hl=sv&authuser=0&tbm=isch&source=hp&biw=1440&bih=820&ei=sULVXMasD6zMrgSV4oWICA&q=f%C3%B6rintelsen&oq=f%C3%B6rintelsen&gs_l=img.3..0l10.736.2203..2438...0.0..1.299.1843.1j8j2......1....1..gws-wiz-img.....0.07h6nMzih-M#imgrc=nuDnme19tVogXM:

Det som har varit kan inte göras ogjort, tiden kan inte vridas tillbaka, de som är borta kommer aldrig igen. Idag är det framtiden som gäller.
     Det vi kan göra idag är att arbeta för att det aldrig ska hända igen. (sidan 119, Frågor jag fått om förintelsen, Hédi Fried(2017)

Hédi Fried, en kvinna som överlevde förintelsen, har vigt sitt liv åt att föra historien vidare, för att förhindra att det hemska som hände i de tyska koncentrationslägren inte kommer att hända igen. Hon bor, sedan hon tillsammans med sin syster räddades av brittiska soldater, i Sverige och hon har åkt runt på skolor för att berätta om sina upplevelser under andra världskriget.

Många elever har ställt frågor och velat veta mer och utifrån dessa frågor har Hédi Fried skrivit en mycket läsvärd bok, nämligen Frågor jag fått om förintelsen.

För mig är det obegripligt att det finns några överlevare alls med tanke på hur illa dessa människor blivit behandlade och vilka grymheter de utsatts för. Det som är mest skrämmande av allt är att mänskligheten inte tycks ha lärt sig, för vi är fortfarande många gånger grymma och elaka mot varandra. Ofta hänvisar de som behandlar sina medmänniskor illa till sin religion. Jag tänker citera Hédi Fried här, eftersom hennes ord visar mina tankar:
Den gyllene regeln "Gör inte din nästa det du inte vill att han ska göra dig" återfinns i alla religioner och på alla språk. Om alla människor bestämde sig för att ledas av den skulle vi leva i en bättre värld. (sidan 131)

Alla har ett eget ansvar att behandla sina medmänniskor på ett bra sätt. Hédi Fried skriver följande:
Var och en av oss har ett ansvar, både för samhället vi lever i och för oss själva. Människor var inte annorlunda på trettio- eller fyrtiotalet än de är idag, samma människotyper lever kvar. Det ser man bäst på skolgården, i mobbningssituationer. Där finns förövaren som slår, offret, och den som bara tittar på utan att ingripa, åskådaren. Förhoppningsvis finns även en och annan som kommer till offrets hjälp. Att man inte ska vara en förövare är självklart, men man får inte heller vara en åskådare, det gör en lika skyldig som förövaren.(sidan 142)

Överst på sidan är en bild som är snart 75 år gammal. Jag avslutar med en bild från 2019, alltså i år och låter denna bild tala för sig själv.

Bildresultat för barnen som ingen ville ha

https://www.google.se/search?hl=sv&authuser=0&tbm=isch&source=hp&biw=1440&bih=820&ei=mkPVXJvbOIjQrgSM-rXoCA&q=barnen+som+ingen+ville+ha&oq=barnen+som+ingen+ville+ha&gs_l=img.3...76.2708..2968...0.0..0.169.1518.22j2......0....1..gws-wiz-img.......0.xw4WFTimfno

Jag tycker att alla ska läsa den här boken, för vi tycks behöva bli påminda.

190510 Maria Bohlin

tisdag 7 maj 2019

SVAG IS

Bildresultat för svag is sofia nordin

En bok du hittar i lättläst-hyllan!
Målgrupp: mellanstadiet/högstadiet
På sista rasten får jag syn på något. En polis. 
Han är på väg till rektorn.
Stänger  dörren efter sig. 
Jag stannar. Gömmer mig bakom några skåp. 
Då kommer Stina också. Idrottsläraren.
Hon ser stressad ut. Chockad.
Hon öppnar dörren till rektorn och försvinner in. 
Jag fattar ju vad de ska prata om.
Marit.
Så de har alltså hittat henne nu. (citat sidan 25)

Alex vet varför polisen är på skolan. Det måste bero på att de hittat Marit i isvaken. Alex vet redan att hon är död, eftersom han var där när hon dog. Han och hans kompis puttade nämligen fart på Marit ut på tunn is när hon åkte skridskor. Det var nog egentligen menat som ett dåligt skämt, men Marit dog. 

Den här boken är vidrig! Avsaknaden av känslor och skuld hos framför allt Alex bästa kompis gör att man blir riktigt arg, men också uppgiven. Hur kan man bara lämna Marit i det iskalla vattnet och gå därifrån? Snacka om grymhet!

Jag kanske är naiv som för det mesta tror gott om andra människor, men det här tar verkligen priset. Avsaknaden av konsekvenstänk är total. Om du längtar efter att bli arg... så rekommenderar jag SVAG IS. 

Fy f-n!

190507 Maria Bohlin

DE ODÖDLIGAS REGLER

DE ODÖDLIGAS REGLER
AV: Julie Kagawa(2012)
De odödligas regler (häftad)
https://www.google.com/search?authuser=1&biw=1440&bih=820&tbm=isch&sa=1&ei=wjPRXNG2JsT1qwHq0oSQDw&q=de+od%C3%B6dligas+regler&oq=de+od%C3%B6dligas+reg&gs_l=img.1.0.0.5042440.5046973..5048763...6.0..0.628.2342.18j2j0j1j0j1......1....1..gws-wiz-img.....0..0i30j0i24.UaojxzAQZ0M#imgrc=2vuGbd_zAOCChM:

"Jag låg där och försökte andas medan tankarna snurrade. Jag var döende. Jag skulle snart dö, och den här främlingen - vampyren- erbjöd mig ett sätt att slippa. 

Dö som människa eller leva som blodsugare. I vilket fall som helst stod jag inför döden, för vampyrer är också döda. De hade bara fräckheten att leva vidare; de var var vandrande lik som jagade människor. Jag hatade vampyrerna och allt som hade med dem att göra...

Allison Sekemoto väljer livet som död, trots att det var det absolut sista hon trodde att hon skulle göra. Hennes skapare, Kanin, en av de äldre härskarvampyrerna, lär henne de odödligas regler. Det är nämligen inte helt enkelt att vara vampyr, även om man är nästan odödlig. 

I början av boken är Allison mänsklig och bor tillsammans med sitt gäng i en förort till en vampyrstad. Människorna är underlägsna och utnyttjas som matproducenter om de är registrerade i staden. Allison tillhör de oregistrerade som kämpar för att överleva med fokus på att hitta något att äta för dagen. 

Det finns fler hot än vampyrer i denna framtida värld, där sjukdomar förvandlat många människor till någon slags människoätande zombier som i boken kallas de "smittade".

Det är en smittad som avgör Allisons framtid. Under en jakt efter mat blir hon svårt skadad, men räddas av vampyren Kanin som ger henne möjlighet att själv välja vilken slags död hon vill ha. Mot alla odds väljer hon alltså att förvandlas till vampyr.

Kanin upptäcker snart att Allison är en bångstyrig elev som inte alltid gör som man säger. Allison är smart, stark, nyfiken, orädd och kaxig. Kanske är det därför hon trots allt passar väldigt bra som vampyr.

Miljön i boken är en dyster framtid, där husen förvandlats till ruiner, naturen är satt ur spel och kampen mellan ont och gott sakta är på väg att suddas ut.

Jag gillade den här boken och rekommenderar den till alla som tycker om fantasy. LÄS DEN! Det finns ytterligare två delar, som jag naturligtvis kommer att lägga vantarna på så fort jag bara kan.

190507 Maria Bohlin


SLUTET

SLUTET
AV: Mats Strandberg
(2018)

Bildresultat för slutet mats strandberg
https://www.google.com/search?q=slutet+mats+strandberg&authuser=1&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwi1iImQ7YjiAhWWxMQBHV5zC8kQ_AUIDigB&biw=1440&bih=820#imgrc=H5hC48DwtW4p5M:

Vad skulle du göra om du fick reda på att jorden går under om ungefär fyra veckor och att en komet är på väg att förinta allt levande på vår planet? Tror du att du skulle försöka hinna göra allt det där som du drömt om innan tiden är ute? Skulle du förtränga det och leva som vanligt? Bli religiös kanske och hoppas på ett liv efter detta? Eller skulle du lägga dig ner, stirra i taket och invänta slutet? Kanske drabbas av total panik och bli hysterisk? Eller varför inte leva laglöst och göra som du vill den sista tiden?

I den här boken får du följa två personer:

  • Simon är tillsammans med Tilda och han bor med sina två mammor och hunden Bombom.  Han vill möta det oundvikliga slutet med Tilda, men Tilda väljer att lämna Simon och blir besatt av att festa, ta droger vara med killar.
  • Lucinda  är svårt cancersjuk och hon inser plötsligt att hon inte längre är så annorlunda, eftersom döden gäller alla och inte bara henne. Hon får ny energi, slutar med sin cancerbehandling och försöker umgås med sin pappa och lillasyster så mycket hon bara kan. Sen skriver hon dagbok i TellUs-appen ifall någon där ute i rymden någon gång i framtiden vill veta hur det var de sista veckorna innan jordens undergång.
Boken är indelad så att man följer bokens två huvudkaraktärer ur respektive perspektiv. Förutom att katastrofen närmar sig försvinner plötsligt Tilda. När polisen hittar en död ung kvinna faller misstankarna på Simon. Trots att bevis saknas börjar folk anklaga Simon och för honom blir det viktigt att rentvå sitt namn innan slutet kommer. 

SLUTET är en alldeles förfärlig bok, men samtidigt väldigt bra och också skrämmande. Den väcker helt klart tankar hos läsaren och bitvis mådde jag nästan dåligt när jag läste. 

Är det så här jordens undergång kommer att vara? En komet som slår ut allt liv? Det är ju inte alldeles omöjligt med tanke på hur det gick för dinosaurierna. 

Bildresultat för en komet

Om du inte redan har läst den här boken, så tycker jag att du ska göra det. Den är bra och läsvärd!

190507 Maria Bohlin


tisdag 16 april 2019

Störst av allt

Störst av allt

Störst av allt

Malin Persson Giolitos bok Störst av allt är som en drog. Det går inte att sluta läsa när man väl har börjat. Efter två dygn med näsan i boken kan jag konstatera att det är en blandvändare utan dess like. Jag kunde naturligtvis inte låta bli att plöja igenom hela Netflix-serien också, men till alla er som tänker se TV-serien vill jag rekommendera att först läsa boken. Det finns en del detaljer i boken som skiljer sig från filmatiseringen och andra detaljer som ökar och fördjupar förståelsen. Så läs boken först och titta sen.

Den snuskigt rika och bortskämda  Sebastian Fagerman lever ett liv andra bara drömmer om. Hans pappa skiter visserligen i honom, men han kan i princip göra vad han vill. Det mesta går att köpa för pengar, eller hur? Som sprit, droger och lyx. 

Kärlek och lycka kan dock inte köpas för några pengar i världen, vilket Sebastian har lång erfarenhet av. Han är van vid att bli ignorerad och förnedrad av sin pappa. Utöver det jämför pappan Sebastian med hans äldre välartade och framgångsrike bror som studerar i USA. Själv måste Sebastian gå om gymnasiet ett år. Den uppmärksamhet och kärlek Sebastian är i så stort behov av uteblir helt och hållet från pappans sida. 

Maja kommer från en välbärgad familj. Hon är skötsam och omtyckt. Det går bra för henne i skolan och hennes betyg är bra. Hon arbetar på ett hotell under sommaren och det är på väg till jobbet som hon träffar sin barndomsvän, Sebastian. Man kan väl säga att Sebastian och Maja inleder ett destruktivt förhållande, där duktiga Maja av sin omgivning förväntas stötta Sebastian och leda in honom på den rätta vägen.

När höstterminen på Djursholms allmänna gymnasium startar är Sebastian och Maja det stora samtalsämnet, årets kärlekspar. De hamnar i samma klass och till en början är allt som en dröm för Maja, men efter hand upptäcker hon Sebastians mörka sida. Och den är kolsvart.

Det är under vårterminen innan studenten som den mörka sidan tar över Sebastian helt och hållet. Katastrofen är ett faktum och det är här boken börjar, mitt i katastrofen, där Maja sitter på klassrumsgolvet alldeles blodig med ett nyligen avfyrat vapen i händerna. Flera klasskamrater och en lärare ligger orörliga på golvet och på avstånd hörs sirener. Vad var det egentligen som hände där i klassrummet? Vem är det som bär skulden för att både Sebastian och Majas bästa kompis ligger i varsin blodpöl på golvet? Var det Maja som sköt? 

Jag tycker absolut att man ska läsa den här boken. Den är grymt bra på många sätt! LÄS DEN!

190416 Maria Bohlin









måndag 18 mars 2019

NÄR BILARNA BRINNER

NÄR BILARNA BRINNER

AV: Per Alexandersson(2017)

När bilarna brinner handlar om Ibbe som läser mediaprogrammet andra året på gymnasiet. Han bor i förorten med sin lillebror Arran som är elva år och sin mamma Jade. Pojkarnas pappa är död. 

Alex är Ibbes klasskompis och bästa vän. Deras världar skiljer sig väldigt mycket åt, trots att de bor bara några kilometer från varandra. Där Ibbe och hans familj bor är det höghus och gäng som säljer droger, bråkar med polisen och bränner bilar. Alex bostadsområde består av villor med stora trädgårdar och Ibbe tycker att det känns som en helt annan värld.

När bilarna brinner handlar om vänskap, gängkriminalitet, ungdomar och utanförskap, men också om att det finns hopp, även när man tror att allt hopp är förlorat.

Ibbe försöker hålla sig ifrån ungdomsgänget som drar runt bland höghusen och ställer till med bråk och bränder. Han vet vem de är, men vill inte blanda sig, utan ser till att hålla sig så långt bort han kan. 

En dag upptäcker han att hans lillebror är på väg att dras in i gängkriminaliteten och Ibbe är beredd att göra vad som helst för att rädda Arran ur klorna på Samir, gängets ledare. Det är dock inget enkelt uppdrag, för gör man sig ovän med Samir är man mer eller mindre död./190318 Maria Bohlin


måndag 4 mars 2019

Hopp


HOPP
Doaa Al Zamel och hennes blivande man, Bassem, är två av de många flyktingar som på sin väg bort från krigets fasor i Syrien har korsat Medelhavet i en liten båt hopträngda med alltför många andra i samma situation. Flyktingsmugglare skor sig på de utsatta och drar sig inte för att använda omänskliga metoder. Allt för att tjäna pengar eller rädda sitt eget skinn.

Efter många dagar och flera båtbyten mitt ute på Medelhavet sänks Doaas och Bassems båt på ren illvilja av kaptenen på en annan större båt. Doaa är inte simkunnig och faller i vattnet vid sidan om den snabbt sjunkande båten. Hon klamrar sig fast, till skillnad från många av hennes medresenärer, flera av dem små barn, som dras ner och slaktas av båtens snurrande propeller. Till sist sjunker båten med flera resenärer instängda under däck. En blå uppblåsbar badring blir Doaas räddning.
Hennes man Bassem kan simma och hjälper Doaa med att få badringen på plats. Runt omkring dem dör deras medresenärer. Många har lurats till att köpa dyra flytvästar som inte fungerar.

Bassem kämpar länge i det kalla vattnet, men till sist dör även han. Doaa är själv nära att ge upp där och då, men kämpar vidare eftersom hon blivit ombedd av två döende medresenärer att rädda deras små barn, genom att hålla dem tätt intill sig på sin blå badring.

Med två små flickor i sina armar driver Doaa iväg på Medelhavet med natthimlen och vågorna som enda sällskap. Hjärtat är fyllt av sorg och huvudet av smärtsamma minnen och bilder av alla som förlorade kampen under flykten över havet.

Det värsta är att det här är en sann berättelse. Och ännu värre...det pågår fortfarande. Varje dag. Omvärlden stänger sina gränser för människor på flykt. Människor som förlorat allt. Det borde inte få hända.

För de flyktingar som överlever båtresan över Medelhavet väntar köld, fattigdom och hunger i något av de stora flyktingläger som de hamnar i när de når fram till Europa.

Bildresultat för Hopp bok

Mer om Doaa Al Zamel kan du läsa här:


https://www.dn.se/insidan/doaa-overlevde-flykten-over-havet-som-kravde-500-liv/


https://www.sydsvenskan.se/2017-09-10/doaa-trotsade-doden-pa-medelhavet


https://www.aftonbladet.se/svenskahjaltar/a/kaR76Q/fastmannen-drunknade-framfor-hennes-ogon

LÄS BOKEN!

Maria Bohlin
190305