måndag 11 september 2017

Tisteltankar

Tisteltankar 
AV: ANETTE EGGERT

Den här boken handlar om Linn som tappar bort sig själv efter att hon bevittnat sin mormors plötsliga dödsfall. Hennes tillvaro vänds upp och ner i ett enda stort kaos av tankar taggiga som tistlar. Med ett skenande hjärta som ibland inte går att kontrollera försöker Linn att hitta den hon innerst inne är.

"Vad ska du göra ikväll?" frågar mormor.
"På fest."
"Kul", säger hon. "Och jag kommer förbi imorgon, hur många frallor vill du ha?"
"Två, och det ska vara de med vallmofrön."
"Det ska bli. Sedan får jag kanske slå dig i skitgubbe också? Om du har tid förstås."
"Mm", säger jag och tittar bort mot parkeringen, ska inte mamma komma snart?

Det är inte så att jag inte vill vara med henne, mormor, jag menar det är ju mormor, men...Killen med luggen dyker upp, han står vid busshållplatsen och tittar på tidtabellstavlan. Han är stor, man skulle nästan kunna säga tjock, ryggsäcken ser liten ut på ryggen, han ser ut att vara i min ålder.

"Det är så gott att vara hemma igen", säger mormor och drar med handen upp och ner på min arm. Jag låter henne göra det, men sneglar mot luggkillen bakom mig, han tittar inte hit.
"Köttfärssås", säger jag.
"Köttfärssås?"
Mormor tittar på mig.
"Du måste göra din köttfärssås. Tre gånger, minst. Och massor av extra, som vi kan frysa in om du åker bort igen." (Citat från sidan 11-12)

Det blir aldrig någon mer köttfärssås. Strax efter faller Linns mormor till marken. Ramlar rakt ner i asfalten där vid busshållsplatsen där en kille med står och väntar på bussen. Trots att killen med luggen ringer 112 och att ambulansen är snabbt på plats går mormors liv inte att rädda.

Bilden av mormor med sönderskrapad kind fastnar på näthinnan. Linn plågas av sina tankar och får ångest över att hon satt där på sjukhuset och önskade att hon var på fest med sina kompisar istället för att sitta i en väntsal. När läkaren sedan kommer med informationen om att mormors liv inte gick att rädda faller livet i bitar för Linn.

Boken handlar inte bara om att Linn saknar sin mormor, utan om svek, vänskap, osäkerhet, kärlek, konflikter och annat som gör att man känner att man lever. Linn känner att hon inte passar in någonstans. Tankarna far genom huvudet. Plågar henne. Gnager i huvudet.

Måste man vara elak för att vara populär? Kan man gilla en kille som inte är snygg, populär och vältränad? Måste man tycka likadant som kompisarna? Är det fel att vara sig själv? Kan man bli straffad om man tänker elaka tankar om andra? Tisteltankar.

Tisteltankar är en riktigt bra bok som är väl värd att läsa!

170911 Maria Bohlin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar