måndag 12 maj 2014

EDDIE BOLANDER & JAG

   EDDIE BOLANDER & JAG

En bok av Bo R Holmberg och bilder av Katarina Strömgard och som gavs ut 2005.
Efter åtta år. Då ringde han. Nittiosex månader. Tvåtusen niohundratjugo dagar. Eller kanske några fler. Exakt när han drog, minns jag inte. Det var sommar då också, så pass mycket kommer jag ihåg. Juni kanske, mellan hägg och syren. Det var juli nu, så kanske vi kan säga tvåtusen niohundrafemtio dagar. En bra och jämn siffra. 2950. (citat från sidan 6)
Steve Andersson bor med sin mamma Louise. Han är i tonåren och det är sommarlov. Steve och hans kompis Kevin har fått sommarjobb på kommunen. De klipper gräs och hjälper pensionärer. Någon hög lön får de inte, men det är i alla fall ett jobb.


En dag ringer Steves pappa. De har inte haft kontakt på många år. Steves pappa heter Eddie och när Steve var liten flyttade han till USA för att satsa på en musikkarriär. Eddie Bolander, som pappan heter, blev aldrig någon större kändis. Nu är han tillbaka i Sverige och vill att Steve ska åka till Stockholm och hälsa på honom.


Telefonsamtalet får Steve att fundera mycket över tiden från det att Eddie lämnade Steve och hans mamma. På åtta år hinner det hända mycket. Mammas pojkvänner som kommit och gått. Steves flickvänner som också kommit och gått. Han har inte haft så jättemånga flickvänner och det är egentligen bara en av dem han saknar, Anneli. De var ett par i tre månader och Steve har inte riktigt kommit över henne än. Han undrar om det är så hans mamma känner. Kanske har hon aldrig kommit över att Eddie Bolander drog iväg på äventyr och lämnade dem kvar.


Jag gillar den här boken. Den är lätt att läsa och det är jättefina och passande bilder till händelserna i boken. Om jag var du så skulle jag helt klart ge den här boken en chans.
140512
Maria Bohlin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar