onsdag 28 maj 2014

Krigarhjärta

KRIGARHJÄRTA - Blodsarvet
AV: Henrik Larsson
De korsade krönet sida vida sida, och fortsatte rakt ner mot mig likt en växande lavin. Det var inte fler än trettio ryttare, men jag var fortfarande ett barn och hade aldrig sett ett krigarfölje tidigare. De tycktes täcka hela horisonten framför mig. En bit ner för backen höll de tillbaka sina springare något för att skritta fram den sista biten. Det fanns ingen anledning för dem att brådska. (...) Jag darrade på riktigt nu, fullständigt överväldigad av den makt söderlänningarna bar med sig. Jag ville inte vara en liten rädd kanin längre - som människorna bakom mig hade försökt fostra mig till - jag ville vara en av dessa vargar. (sidan 12-13)

Erik är nio år gammal när han ser sin hemby skövlas av ett krigarfölje. Han tas till fånga och förs till deras hemland där han tvingas att arbeta som slav. Under dagens ljusa timmar måste han bära sten och för varje dag blir han allt starkare av det slitsamma arbetet. Han anar att han inte är som alla andra och när riddaren Tolke Fager svär honom blodsed vet han med säkerhet att framtiden har mycket att erbjuda honom. Erik blir alltmer säker på att han inte kommer att vara slav i hela sitt liv.

Det finns många frågor som Erik tvingas söka svar på. Han minns inget från sin tidiga barndom, men hans utseende tyder på att han är isöbo. Han är stark och vältränad och betydligt större än söderlänningarna i samma ålder som han själv. Något säger honom att han är viktig på något sätt. Med hjälp av sin vän, Loke, skuggväktaren Tolke Fager och sin stora kärlek Vanja Ossiandotter ger han sig iväg för att finna de svar han söker.

Boken utspelas i en medeltida miljö med riddare, rustningar, svärd och hästar. Konungar ligger i bittra och blodiga strider med varandra och folket offras på alla sidor. Inslag av fantasy finns och ett exempel på detta är Eriks vän Loke, som har förmågan att gå in i dödens öga, vilket gör honom mycket farlig och ovärderlig att ha på sin sida i en strid.

570 sidor skrivna i mycket liten stil, i alla fall i pocketversionen som jag läste, gör att det tar lite tid att nå sista sidan och de mest avgörande händelserna, men jag lovar att läsningen är värd varje minut.

Man kan helt enkelt inte låta bli att gilla den lille nioåringen som växer upp till Erik Krigarhjärta. Han är en oemotståndlig hjälte , en god person, som precis som i sagorna vänder sig mot ondskan. Kampen mot onda makter fortätter i nästa bok i serien om Erik Krigarhjärta och den heter Isöhäxan. Det finns totalt tre böcker!

LÄS DEM - i alla fall om du gillar fantasy och medeltiden!

140528
Maria Bohlin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar