söndag 18 maj 2014

FÅNGAD

FÅNGAD
En bok av Lucy Christopher (2009)
Gemma heter bokens huvudperson och allt börjar med att hon befinner sig med sina föräldrar på Bangkoks flygplats där hon blir kidnappad. Hon tänker mycket på hur hennes kidnappare bara kunde ta henne så där.

Jag såg dig ta med kaffet bort till disken. Jag såg dig ta av locket och hälla i socker. Du log när du märkte att jag tittade på dig. Jag undrar om det var då det hände. Log du medan du gjorde det?
Jag måste ha släppt dig med blicken får ett ögonblick för att titta på flygplanen som lyfte utanför fönstret. Ett jumbojet hade precis rest sig på bakhjulen, med ett moln av svarta avgaser bakom sig. Nästa var redan på väg ut på startbanan. Du måste ha varit snabb när du hällde i det. Använde du något knep för att avleda folks uppmärksamhet eller var det ändå ingen som tittade? Jag antar att det var ett pulver av något slag. Fast inte i någon stor mängd. Kanske såg det ut som socker. Kaffet smakade i alla fall inte annorlunda. (citat från sidan 8)
Hon dricker kaffe med en snygg kille i en caféteria på flygplatsen.  Killen heter Ty och verkar jättetrevlig. Skenet bedrar, för han drogar henne. Allt har han förberett sedan lång tid tillbaka och hans plan går precis så bra som han hade vetat att den skulle göra. Ty lämnar nämligen ingenting åt ödet.


Med nya kläder, glasögon, peruk och ett falskt pass för Ty med sig Gemma till sitt hem i den australiensiska vildmarken, långt från civilisationen, där ingen kommer att leta.
Dag arton: Du var inte där när jag steg upp. Jag öppnade köksdörren, satte mig på den hemmasnickrade trappan och spanade ut. Det enda jag såg var sand, sand och åter sand. Jag väntade. På vad vet jag inte. Dagen blev allt hetare runt mig. Flugor surrade i mina öron. Ett värmedis fördunklade himlen. (Citat sidan 111)
Gemma längtar hem till England och efter sin mamma och pappa. Hon undrar om de har gett upp hoppet eller om de fortfarande letar efter henne.
"Hur länge tänker du behålla mig?" frågade jag tyst.  
"Det har jag ju sagt", sa du utan att titta upp. "För alltid."  
Jag trodde dig inte. Hur skulle jag kunna det? Om jag hade gjort det hade jag lika gärna kunnat lägga mig ner och dö på fläcken. Jag suckade. (citat sidan 113) 
Efter en tid vänjer sig Gemma vid att umgås med Ty. Han är ju den enda som finns till hands, den enda levande människan som finns i hennes närhet. Hon är helt utelämnad i en främlings händer och fullständigt beroende av honom för att överleva i vildmarken.


Författaren, Lucy Christopher, ger en målande beskrivning av hur det s.k. "Stockholms-syndromet" uppstår mellan den kidnappade och förövaren. Som läsare förstår man Gemmas dubbla känslor för Ty. Hon både älskar och hatar honom, förstår och inte förstår.


FÅNGAD är en av de bästa böcker jag har läst! Slutet var både väntat och oväntat på samma gång. Jag antar att det inte hade kunnat sluta på något annat sätt.


LÄS DEN HÄR BOKEN - du kommer inte att ångra dig!
Maria Bohlin 140518
  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar