torsdag 22 maj 2014

FIFTEEN LOVE


FIFTEEN LOVE utspelas i Nacka och handlar om den femtonårige John som bor med sin pappa och hunden Bessie. Hans mamma är död och hans syster bor i Frankrike. John och hans pappa har en städerska som heter Violetta och kommer från Polen. John är störtförälskad i henne och det spelar ingen roll att hon är femton år äldre. Han kan inte tänka på någon annan än Violetta och tar varje tillfälle som finns att träffa henne. Nedanstående citat handlar om en av de gånger John skolkar från skolan bara för att få en skymt av Violetta när hon städar.
Jag står lite hukad när jag tar tag med båda händerna i fönsterbläcket. Nu är det bara att resa sig långsamt upp och kika in.  
Jag ser henne inte någonstans. Perfekt, då är hon nog i källaren eller på övervåningen och städar.  
Jag ska just hoppa ner när hon dyker upp bara några centimeter ifrån mig på andra sidan fönstret. Hon ser helt skräckslagen ut och jag blir också så jävla rädd. Hon måste ha dammat DVD:n som står precis därunder. Jag rycker bakåt och tappar balansen. Det här kommer att göra ont. (citat från sidan 22)
I skolan går det inget vidare. John har svårt för att koncentrera sig. Han tänker hela tiden på Violetta. Och på sex. Mycket sex.
Vi har fått ett kompendium om kolföreningar och kolatomer så jag lallade om Djurgårdens Kolförening och Hammarbys Kolförening och så berättade jag att vår kemilärare, Gun, inte hade garvat när jag hade frågat vad en "tom" var. Gabriel fattade inte heller.  
"Ja, KOLA vet jag vad det är, men vad är en "tom"." (citat från sidan 131)
Gabriel är Johns bästa kompis. Han är 17 år och går på gymnasiet. John har ingen annan kompis, men Gabriel skrämmer honom. Gabriel har inga hämningar. Han har en luftpistol, snor sprit av sina föräldrar, bombhotar skolan för att slippa skriva prov och han har legat med nitton tjejer. John både ser upp till honom och är rädd för honom. Gabriel är farlig, både för sig själv och för andra. Han har ett otäckt och elakt drag och tycks inte ha några andra kompisar än John. Däremot har Gabriel en grekisk flickvän som heter Sophia. Hon klär sig i svart läder med nitar och hon är översmart. En dag ber hon John om hjälp efter att Gabriel har misshandlat henne. Det är nog då som John inser hur farlig Gabriel är.


I ett svagt ögonblick avslöjar John för Gabriel hur mycket han älskar Violetta, men han ångrar sig i samma stund som orden lämnat hans mun. Någonstans inom sig vet John att Gabriel är helt opålitlig och att vetskapen om Violetta inte kommer att sluta bra.


Boken har humoristiska bitar då man skrattar högt, men den är också svart och tragisk. John fantiserar dessutom om sex hela tiden och han har inte lite snuskig fantasi. Självklart är Violetta huvudrollsinnehavare i hans erotiska drömmar och de går inte av för hackor, det kan jag lova.


Ett uttryck som återkommer flera gånger i boken och som jag inte hört innan är "det går ju fetbort". Om du inte redan vet vad det betyder kan du ju alltid läsa boken FIFTEEN LOVE, för man förstår av texten vad det betyder.


John tänker ganska mycket och jag avslutar med ett citat från Johns tankar på sidan 178-179:
Utanför bokhandeln träffar pappa en gammal skolkompis. De står och pratar en kort stund, men jag tänker bara på att han hade ett slappt handslag när vi hälsade. 
Jag fattar inte varför vissa har så slappt handslag. Det är ju så otroligt oskönt att ta i. Det är ju som en slemmig fisk. Okej om det är barn som inte har lärt sig, men en vuxen.
140522
MARIA BOHLIN

 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar