tisdag 21 april 2015

Livets outgrundliga mysterier

LIVETS OUTGRUNDLIGA MYSTERIER
Jag gick bort och satte mig vid den grunda delen av poolen och doppade fötterna i vattnet. Vad gör man i en pool om man inte kan simma? Lär sig. Det är väl det man gör. Jag hade faktiskt lyckats lära min kropp att hålla sig flytande i vattnet. På något sätt hade jag lyckats snubbla över någon fysikalisk princip. Och det bästa av allt var att jag hade gjort upptäckten helt på egen hand. (sidan 20)

Aristotele(eller Ari som han kallas) kan inte simma, men han går till poolen ändå för att han gillar det. Vänner har han inga och har aldrig haft och då får man ju hitta på lite saker som man kan göra på egen hand. Flyta runt i en pool till exempel.

En dag dyker en kille upp vid poolen och erbjuder sig att lära Ari att simma. Killen heter Dante och från den dagen är de oskiljaktiga.

Boken utspelar sig i Amerika , men båda killarna har mexikanskt ursprung. De är i tonåren när de lär känna varandra och vänskapen växer sig allt starkare. Boken utspelas under den senare delen av 1900-talet.

Ari och Dante är väldigt olika. Ari gillar att styrketräna och Dante läser helst poesi eller så målar han. Båda två söker svar på "Livets outgrundliga mysterier" (Se bokens titel) på sitt eget sätt. Precis som många i deras ålder provar de sig fram och experimenterar. Dante provar att kyssa en tjej, trots att han innerst inne vet att han gillar killar. Ari provar att dricka öl bara för att han vill veta hur det är att vara full. När Dante måste flytta till en annan ort under ett halvår på grund av sin pappas arbete delger de varandra resultatet av sina utforskningar via brev.

Lite fakta om huvudpersonerna:
Ari: är sladdbarn och har två äldre tvillingsystrar och en bror som sitter i fängelse. Ari bor med sin pappa som är en före detta vietnamsoldat med en sargad själ och sin mamma som arbetar som lärare. Med mamma kan Ari prata om det mesta, om allt utom sin äldre bror, för honom är det som om man inte får nämna över huvud taget. Ari vet inte ens hans namn.
Dante: är ensambarn och han älskar verkligen sina föräldrar och de är en väldigt kärleksfull familj. Dante målar som en konstnär och han gillar att prata om känslor, vilket Ari ibland inte känner sig så bekväm med eftersom man inte gör det i hans eget hem.

Problemen i boken dyker upp i lagom tempo, alldeles perfekt i tid för att fånga läsaren ytterligare några kapitel. Jag älskade att läsa den här boken. Den påminner på något sätt om "Förr eller senare exploderar jag" (som jag har skrivit om tidigare i min blogg) och ändå handlar böckerna om helt olika saker.

Med mina varmaste rekommendationer uppmanar jag dig att få tag på ett exemplar av Livets outgrundliga mysterier. Du kommer garanterat inte att ångra dig.

Maria Bohlin
150421


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar