söndag 27 september 2015

Himmelstrand

John Ajvide Lindqvist (2015) Himmelstrand

Jag vill börja med att varna känsliga läsare!!!
Det här är den läskigaste bok jag har läst. Den är i klass med Stephen Kings romaner, om inte värre. Det sjukaste var att jag inte kunde sluta läsa ,trots att allt jag önskade var att avbryta läsningen. Någonstans ville jag få en förklaring till galenskaperna som sker i boken! När jag insåg att det inte skulle komma någon vettig förklaring hade jag bara några få sidor kvar och  då var det liksom ingen mening med att sluta läsa.

HANDLING:
Lek med tanken på att du är med familjen och campar. Allt är frid och fröjd, solen skiner och himlen är blå. Sakta vaknar ni till efter nattens drömmar och upptäcker att ni har fastnat i en mardröm som ni inte kan vakna ifrån.

När ni tittar ut genom husvagnsdörren finns det bara klarblå himmel och knallgrönt gräs. Några husvagnar till står kvar på campingen. Allt annat är borta. Det är tomt. Omgivningen har försvunnit under natten när ni sov. Vad hade du gjort?

Jag vet vad jag hade gjort. Jag hade blivit galen av skräck, i alla fall efter att jag hade läst om människorna i boken som råkar ut för just detta. Här följer ett citat från första sidan och jag varnar dig en sista gång...för när du har läst bokens inledning kommer du att läsa hela boken och du kommer att ångra dig varenda sekund.
"Mamma, jag måste kissa."
"Gå på toan, då." 
"Men den är inte där." "Jo, det är den. Där du var igår. Servicehuset."
"Den är inte där."
"Kan du låta mamma sova nån gång?"
"Men jag måste kissa. Jag kissar på mig." 
"Gå till servicehuset, då. Det är femtio meter. Det kan du väl klara åtminstone?"
"Det är inte där."
"Jo, det är det. Gå ut genom dörren, gå till vänster runt den här äckliga husvagnen och sen rakt fram. Där är det."
"Vilket är vänster?"
"Kissa i gräset bara, för helvete. Låt mig sova. Väck pappa istället om du ska krångla."
"Nästan allt är borta."
"Vad pratar du om?"
"Titta då."
"Var ska jag titta?"
"I fönstret. Jag är rädd. Nästan allt är borta." (citat från sidan 9)
150927 Maria Bohlin
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar