tisdag 19 december 2017

Två systrar

Två systrar

AV: Åsne Seierstad
Två systrar är en bok som ger fler frågor än svar. Hur resonerade de två norska tonårsflickor som frivilligt lämnade sin familj och tryggheten i Norge för att resa till Syrien och kämpa med IS? 

En till synes helt vanlig fembarnsfamilj från Somalia har byggt upp ett nytt liv i Norge. De är muslimer, men inte extrema på något sätt. Barnen går i skolan och har norska vänner. Hur kan det då komma sig att döttrarna, 16-åriga Leila och 18-åriga Ayan, fattar det stora beslutet att köpa en enkelbiljett till Syrien? Deras äldre bror, Ismael, förstår ingenting. Det gör inte föräldrarna heller. Vänner och klasskamrater kan inte heller ta till sig att Leila och Ayan anslutit sig till terrornätverket ISIS, eller Daesh, som de också kallas.

Åsne Seierstad gör ett försölk att få läsaren att förstå genom att ur olika perspektiv beskriva händelser både före och efter flickornas avresa, men hur jag än vänder och vrider på mina tankar och funderingar under tiden som jag läser sida efter sida kan jag för mitt liv inte förstå deras resonemang. Inte ens när de gifter sig och får egna barn mellan motståndarnas bombanfall är de beredda att avstå från livet de har valt.

Flickornas pappa, Sadiq, försöker vid flera tillfällen åka till Syrien för att övertala flickorna att komma hem till Norge igen, men de håller fast vid sin övertygelse. Under en av sina resor är 
Sadiq nära att bli dödad. Ändå är han inte redo att ge upp sina döttrar. Allt han önskar är att få sitt vanliga tråkiga liv tillbaka.

Efter att precis ha läst sista sidan i boken är mitt inre i uppror, för jag förstår verkligen inte.

Maria Bohlin
171219

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar