torsdag 18 december 2014

ALDRIG FÖRLÅT!


ALDRIG FÖRLÅT! är en lättläst bok på bara 14 sidor. Den handlar om Lena, men är skriven i jag-form. Lena bor med sin familj, som består av lillebror Anton, den alkoholiserade mamman och en pappa, som man inte får reda på så mycket om. Det är ingen lycklig familj.

Det är bara Anton som kan se Lena, för hon är ett spöke. När man läser boken förstår man att hon har dött i en bilolycka. Anton är rädd för henne och så här ser baksidestexten ut:
- Jag säger till mamma och pappa att du sitter här.
- Gör du inte alls det! säger jag.
 Jag går förbi Anton.  
Jag hör hur hans hjärta slår. 
Det slår fort. Han är rädd. 
Temat  i boken är döden. Vad händer egentligen när man dör? Kanske kommer man tillbaka precis som Lena gör. I slutet av boken får man reda på vad det var som hände. Då finns det fler saker att fundera över.

141218 Maria Bohlin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar