måndag 23 februari 2015

Så sjukt kär - LÄTTLÄST


Måns är sjukt kär i sin klasskompis, Emma. Han har varit kär i henne jättelänge. En dag bestämmer han sig för att bjuda henne på bio. Han är nervös, men till sist vågar han fråga om hon vill gå på bio med honom i slutet av veckan.

Ingen kan vara gladare än Måns när Emma tackar ja till att följa med. De bestämmer att de ska gå på bio på fredag. Allt känns toppen ända fram till fredag morgon. Då vaknar Måns och han är sjuk. Katastrof!

Så sjukt kär är en bok om kärlek och det är första boken om Måns och Emma. Boken har bara 19 sidor och är skriven med stor stil och luft mellan varje rad. Därför rekommenderar jag den till barn och ungdomar som inte är så vana vid att läsa. Språket är enkelt och därför passar boken också bra till dem som har ett annat modersmål än svenska.

Avslutar med ett litet citat från sidan 11. Det handlar om när Måns ska ringa till Emma och berätta att han är sjuk. Det är första gången någonsin som Måns tar mod till sig att ringa till Emma. Självklart går det inte alls som han tänkt sig.
Klockan tre ringer jag. Det är Emmas mamma som svarar.  
Just då börjar jag hosta! 
Jag hostar hela tiden. Jag kan inte säga något. Bara hosta.  
-Hallå! Hallå! Vem är det?  
Jag får panik. Och lägger på luren.
Maria Bohlin 150224

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar