söndag 8 februari 2015

MAZE RUNNER I vansinnets öken

ANDRA DELEN AV DEN FILMATISERADE MAZE RUNNER - I vansinnets öken


NERVKITTLANDE, BEROENDEFRAMKALLANDE OCH HELT OFÖRUTSÄGBAR!
Ungdomarna från labyrinten är tillbaka på nya äventyr. Den här gången ska de korsa en öken full av faror för att slutligen nå fram till botemedlet på den hemska stormsjukan som drabbat jordens befolkning. Det är återigen den topphemliga organisationen WICKED som ligger bakom utmaningen. Läsaren får fler ledtrådar till mysteriet i den här boken, men trots att jag nu har läst ut den känner jag mig inte direkt klokare på om WICKED är onda eller goda.


I en värld fylld av stormsjuka människor som tycks ha tappat all sans och vett försöker Thomas och hans vänner Minho, Newt, Stekis och ett antal nya ungdomar, som de lär känna i en till synes övergiven stad, ta sig fram till målet. De drabbas av kraftfulla åskstormar, en olidlig sol, näsätande vrak och ohyggliga knivmonster. Inget av detta känns lika hemskt som när Thomas inser att Teresa döljer något för honom. Wicked har tagit henne och frågan är om hon har bytt sida. En dag  upphör deras telepatiska förmåga och Thomas är rädd för att hon inte har något val än att vara hans fiende.


Bland de nya vännerna finns Brenda och hon verkar vara intresserad av Thomas. Kluven som han är över de splittrade känslorna han känner för Teresa vet han inte hur han ska vara tillsammans med Brenda. Hon är dock en tjej som inte väntar på en inbjudan.


Aris och Jorge är ytterligare två namn på de nya ungdomarna som de möter på sin vandring. Nedan följer ett citat som handlar om en verbal kraftmätning mellan Thomas och Jorge:
Det var tyst en lång stund, och Thomas började just tro att han hade begått ett misstag när Jorge brast i skratt. "Du, muchacho, det är jävla tur för dig att jag gillar dig. Jag vet inte riktigt varför, men det gör jag. Annars skulle jag ha dödat dig tre gånger om."  
"Kan man göra det?" frågade Thomas.  
"Va?"  
"Döda någon tre gånger."  
"Jag skulle komma på något sätt."  
"Då ska jag försöka vara trevligare." (citat från sidan 162)
Jag rekommenderar dig att läsa första delen i MAZE RUNNER (Labyrinten), innan du läser denna. Båda böckerna är sanslöst spännande så det vore en förlust om du missade del ett...
150208
Maria Bohlin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar