måndag 5 december 2016

Ruby Red

RUBY RED 

SAPPHIRE BLUE

EMERALD GREEN 

THE RUBY RED TRILOGY av Kerstin Gier
För första gången sedan jag gick på gymnasiet har jag läst skönlitteratur på engelska. Och gissa vad...det var en fantastisk läsupplevelse. Jag upptäckte nämligen att texten blir "vackrare" på engelska än på svenska! JAG KOMMER DOCK ATT SKRIVA OM BÖCKERNA PÅ SVENSKA, för jag tror inte att någon skulle vara intresserad av att läsa min svengelska.

16-åriga Gwen upptäcker plötsligt att hon kan resa bakåt i tiden. Det kommer som en total överraskning. Även om hennes familj är en av de konstigaste hon känner och särskilt med tanke på att det var meningen att hennes kusin Charlotte skulle bli familjens nästa tidsresenär, så är hon långt ifrån förberedd. 

Tidsresorna komplicerar Gwens liv på alla plan. Kusin Charlotte, som förväntat sig att bli tidsresenär, är gräsligt svartsjuk på Gwen. Charlottes mamma är om möjligt ännu värre. Gwen får dagarna i ända höra hur värdelös hon är i förhållande till sin vackra kusin.

Det är tur att Gwen har sin bästa kompis Lesley. Utan henne hade hon förmodligen gjort något dumt. Lesley är optimisten i den här boken. Hon finner lösningar på allt och lyckas se det från den ljusa sidan även i de mörkaste stunder.

Naturligtvis är det en dos kärlek med på en hörna också. Gideon, en kille som Gwen såg sig själv kyssa i en av sina oförberedda tidsresor, är enligt Gwen sjukt snygg. Han är också en tidsresenär, men till skillnad från henne har han förberetts för denna uppgift sedan han var liten. Han har lärt sig fäktas och vet hur man ska uppföra sig på en bal.  Problemet med Gideon är att han verkar mer förtjust i kusin Charlotte än i Gwen.

Icke att förglömma...det finns spöken i boken också. Det charmigaste spöket är "The gargoyle". (Jag var tvungen att slå upp ordet i en ordlista, men nu har jag lärt mig att det är en grotesk figur.) Xemerius är hans namn och han har en viktig roll i de två sista delarna, eftersom ingen annan än Gwen kan se honom. Han passar därmed utmärkt som spion.

Tidsresenärerna övervakas och kontrolleras av Rådet. (Jag har nu läst 25% av den sista boken och kan konstatera att rådet har en hund begraven någonstans.) Gwen har fått höra att hon inte får lita på någon. Det visar sig vara lättare sagt än gjort.

Böckerna är lika beroendeframkallande som Harry Potter. Mina varmaste rekommendationer!

161205
Maria Bohlin



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar