tisdag 1 juli 2014

IMORGON ÄR ALLT SOM VANLIGT

IMORGON ÄR ALLT SOM VANLIGT

Vad gör man om man har en mamma som inte kan sluta dricka och som låser in sig på sitt rum bara för att bli full? Lilian vet inte vad hon ska ta sig till och hon är livrädd för att någon i omgivningen ska få reda på att mamma dricker. Lilian bor med mamma och storasyster Tanja. De har en äldre bror också, Tintin, men han har flyttat hemifrån och har en flickvän. Hemma är det ofta bråk. Både Lilian och Tanja önskar att mammas drickande ska upphöra. De vill inte behöva skämma ögonen ur sig.


http://al-anon.a.se/

       I skolan är det jobbigt för Lilian, särskilt när hennes klassföreståndare Viktor börjar lägga sig i saker som han inte har med att göra. När mamma missar att komma på utvecklingssamtal börjar Viktor ställa frågor som Lilian inte alls har lust att besvara.
      En dag när Lilian kommer hem från skolan hittar hon mamma dyngfull liggandes ute i en snödriva. Lilian grips av panik. Tänk om grannarna märker något eller ännu värre om hennes bästa vän Nina som bor på samma gata ser vad som står på. Lilian har inte sagt ett ord till Nina om att mamma är alkoholist. Här är ett citat från sidan 39-40:
Något måste jag göra. Tanja hade skola till tre på fredagar. Inte kunde mamma ligga här i en och en halv timme till. Jag försökte dra upp henne, men orkade inte. Jag tog tag i ena armen och tänkte att jag kanske kunde släpa in henne. Men det var omöjligt. Hon rubbades inte ur fläcken. Jag tog hennes huvud i mina händer och skakade henne samtidigt som jag upprepade halvt snyftande: 
- Stig upp, stig upp, stig upp...
Då mumlade hon något. Jag fortsatte skaka henne och dra, och till och med slå på henne. Men jag förstod att jag aldrig skulle lyckas få med henne hela vägen in. Istället kanske hon skulle bli liggande mitt på gården, fullt synlig från vägen.
Imorgon är allt som vanligt är en lättläst bok på ca 100 sidor.  Den är helt klart läsvärd!'
Maria Bohlin 140701






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar