tisdag 1 juli 2014

JAG ÄR ZLATAN

Jaha, då har till och med jag läst JAG ÄR ZLATAN, trots att jag inte är det minsta intresserad av fotboll. Jag måste helt enkelt erkänna att det är en väldigt bra bok och jag rekommenderar den faktiskt. Den finns även som lättläst version och det är den jag har läst! Man kan helt klart läsa boken även om man inte alls gillar bollsporter.


Handlingen kretsar kring Zlatan Ibrahimovic, Sveriges egen fotbollshjälte som växte upp i området Rosengård i Malmö. Han har alltid älskat fotboll och det är ju bara att erkänna att han vet vad han gör när han spelar.


Här är ett citat från sidan 6 som jag har valt för att visa att språket i den lättlästa versionen är mycket enkelt:
Det var inte lätt hemma.  
Ingen frågade:  
-Hur har du haft det idag, lille Zlatan?  
Ingen hjälpte till med läxorna eller frågade om du hade problem. Du fick klara dig själv. Det var kaos och bråk, slag och smällar. Alla hade ett fruktansvärt humör. 
Morsan, Jurka, hade inte tid att trösta. Hon städade typ fjorton timmar om dagen för att fixa pengar till familjen.  
Vi var många hemma som skulle ha mat.
Om du inte redan har läst boken om Zlatan, så tycker jag att du ska göra det. Visst, det är hans version om hur han blev fotbollsproffs och det finns säkert de som är av en annan åsikt, men jag tycker att han har gjort ett bra jobb! Hans liv är som en Askungesaga!

140701 Maria Bohlin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar