måndag 4 augusti 2014

I HUVUDET PÅ COLIN FISCHER

  
VÄRLDENS BÄSTA BOK!!!!!
I huvudet på Colin Fischer är ett måste i bokhyllan! En av de absolut bästa böcker jag har läst!
HUVUDPERSON: Colin Fischer är en härlig kille som samlar på fakta i sin slitna anteckningsbok. Han har ett högt IQ, öga för detaljer, älskar deckare och han har diagnosen Asperger. Han gillar inte höga ljud och han tycker inte om när någon vidrör honom. Colin bor i San Fernando Valley med sina föräldrar och lillebror Danny och han har precis börjat i High school.
Undergruppen inom autismspektrat som kallas Aspergers syndrom har fått sitt namn efter Hans Asperger, en österrikisk barnläkare som till största delen arbetade i Wien under 1930- 0ch 1940-talen. Som barn uppvisade Asperger själv många av särdragen för syndromet som bär hans namn. Blyg, tillbakadragen och ensam. Asperger var mycket språkbegåvad, hade ett enastående minne för saker han var intresserad av och tråkade ofta ut och stötte bort klasskamrater genom att recitera långa stycken av sin favoritpoet. (citat från sidan 195 - Colins egna anteckningar i sin anteckningsbok, som han har med sig överallt)


Colin har inte så många vänner och första dagen i skolan möter han den kaxiga Wayne som utan att ha blivit provocerad stoppar ner Colins huvud i en toalett och spolar. Här tror man ju att Colin kommer att hata Wayne för all framtid och lite till, men handlingen tar en oväntad vändning när ett pistolskott ekar i skolans matsal mitt under ett födelsedagsfirande och Wayne blir oskyldigt anklagad för att ha avlossat skottet. Wayne får husarrest och blir förbjuden att närma sig skolans område.


Den smarta Colin har bevis för att Wayne inte ligger bakom skjutningen. Sanningen och att samla fakta är Colins specialitet och utan att tveka bestämmer sig Colin för att övertyga både polisen, skolledningen och sina klasskamrater om att fel person har anklagats för brottet.


"De försökte få dig att bekänna. Det är en klassisk förhörsmetod."  
"Du vet mycket om sådant här. Är din farsa snut eller något?"  
"Nej, men jag gillar deckare.!  
Wane tittade ned på sina händer innan han vände blicken mot Colin igen. "Jag har trackat dig sedan vi började skolan och nu vill du rentvå mitt namn? Tror du att jag ska lämna dig ifred om du hjälper mig?"  
"Jag tror att jag kan lösa fallet om jag hjälper dig."  
Wayne stirrade på Colin i uppskattningsvis fjorton sekunder. Colin tänkte att det skulle vara oartigt av honom att titta på klockan, så han tog tiden genom att räkna sina hjärtslag istället. Sedan skrattade Wayne. (citat från sidan 123 - Colin har åkt hem till Wayne som sitter i husarrest)
Colin Fischer lämnar inte läsaren oberörd på något plan - han är helt enkelt en underbar person som man bara älskar. Jag tycker att ALLA ska läsa den här boken! Författaren skriver med värme och humor och när man väl har börjat läsa så måste man helt enkelt läsa vidare.


140804 Maria Bohlin 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar