torsdag 24 augusti 2017

Du, bara

Du, bara
AV: Anna Ahlund(2016)

"Är du lycklig?", säger han igen.
Jag flyttar fram kudden och lägger den i knät. Han fortsätter se på mig. Inte otåligt, som om han vill att jag ska svara snabbt eller något, han bara väntar på att jag ska tänka klart.

Det är svårt att tänka klart när han tittar på mig. Men jag försöker.

Jag har en bra familj, tak över huvudet, vänner jag tycker om, någonstans att ta vägen i höst även om jag inte skulle komma in på fotbollsgymnasiet, och fram till dess kan jag göra precis vad jag vill, egentligen.

Jag biter mig i läppen.
"Om man börjar tänka efter antar jag att svaret är nej, eller hur?" säger jag tyst.
"Hur menar du?"
Hans röst är mjuk. Jag drar handen genom håret några gånger.
"Jag antar att jag borde vara lycklig. Men hade jag varit det skulle jag väl ha vetat?"

John är huvudpersonen i den här boken. Han och hans lite äldre syster, Caroline, är hemma i lägenheten själva under sommaren när deras föräldrar är i stugan. Caroline jobbar, men inte John. Han slappar och är ute och springer, när inte hans onda knä strejkar. Sen väntar han på besked om han har kommit in på fotbollsgymnasiet eller inte.

En dag blir John presenterad för Carolines nya kärlek, Frank. Frank är lång, smidig, vältränad och har mörka, nästan svarta intensiva ögon. John faller som en fura. Luften blir elektrisk när Frank är i närheten. Problemet är ju bara att Caroline hittade Frank först. Det innebär väl att Frank är hennes, eller?

Caroline bjuder med Frank till stugan och John tar med sin bästa kompis Elli, som har tre ytterdörrar till sin och föräldrarnas enorma lägenhet. Elli och John har varit bästa kompisar i en evighet. De hänger gärna högst upp på taket till Ellis lägenhet. Där har man världens bästa utsikt.

Det är som bäddat för problem. Caroline, som är van att få vilka killar hon vill, gör allt för att sätta klorna i Frank.

I citatet ovan från sidan 78 befinner sig John och Frank i stugan där de delar rum och försöker lära känna varandra lite bättre. John får reda på att Frank har ett trasigt förflutet och ett krossat hjärta och även om det verkar som om Frank gillar John mer än som sin nya flickväns lillebror, så står hans förflutna mellan dem som en tegelmur.

Den här boken är känslomässigt proppfull! Man pendlar mellan stillhet och storm. Den innehåller en stark kärlekshistoria mellan John och Frank. Som alla redan känner till, så är kärleken inte alltid så lätt att handskas med.

Jag rekommenderar boken för alla som gillar kärlek, men passar också på att varna känsliga läsare, eftersom boken innehåller många sexscener.

170824 Maria Bohlin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar