tisdag 5 juni 2018

Ni kommer SAKNA MIG!

Bildresultat för ni kommer sakna mig       Ni kommer SAKNA MIG!
En "sträckläsare" som är spännande från början till slut. Ibland känns den lite orealistisk, för huvudpersonen i boken har verkligen tur som klarar sig genom den ena katastrofen efter den andra, men jag antar att det finns de som har det...tur, menar jag.

Inte nog med att Mys föräldrar skilde sig. Nej, de har dessutom skaffat nya partners och nya barn, helt nya familjer. My känner sig inte hemma varken hos pappa, Angela och deras små döttrar eller hos mamma och hennes nye pojkvän, Johan, och hans två halvstora barn. Hon känner sig mest i vägen. 

En dag överger de henne på riktigt. Både mamma och pappa. Pappa och hans familj åker till Mallorca på semester och mamma åker till Dalarna för att ha en mysig semester och egentid med sin Johan. Pappa tror att My är på semester med sin mamma och mamma tror att My är med pappa. Själv är My kvarlämnad och glömd. 

Det är i början av sommarlovet. Först känns det väl lite spännande att få klara sig på egen hand och känna sig lite vuxen, men sen tar känslan av att vara helt övergiven över. My bestämmer sig för att hämnas. Vill de inte ha henne, så ska de slippa henne. Hon går helt enkelt under jorden och det visar sig att hon är bra på det.

My löser sina problem på sitt alldeles egna sätt. Jag hade nog inte gjort som My och jag vet inte om jag ska kalla henne modig, galen, dum eller smart. Hur som helst råkar My ut för både det ena och det andra, allt och lite till. Hon är som en katt med nio liv och landar alltid på fötterna.

Trots sina 300 sidor är det här en ganska lättläst bok, mycket beror på författarens sätt att hela tiden bygga upp spänningen med nya utmaningar för huvudpersonen. My är väldigt uppfinningsrik och jag beundrar hennes kreativitet, även om det hon gör är helt vansinnigt.

LÄS DEN!!!

Maria Bohlin
180605

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar