tisdag 7 maj 2019

DE ODÖDLIGAS REGLER

DE ODÖDLIGAS REGLER
AV: Julie Kagawa(2012)
De odödligas regler (häftad)
https://www.google.com/search?authuser=1&biw=1440&bih=820&tbm=isch&sa=1&ei=wjPRXNG2JsT1qwHq0oSQDw&q=de+od%C3%B6dligas+regler&oq=de+od%C3%B6dligas+reg&gs_l=img.1.0.0.5042440.5046973..5048763...6.0..0.628.2342.18j2j0j1j0j1......1....1..gws-wiz-img.....0..0i30j0i24.UaojxzAQZ0M#imgrc=2vuGbd_zAOCChM:

"Jag låg där och försökte andas medan tankarna snurrade. Jag var döende. Jag skulle snart dö, och den här främlingen - vampyren- erbjöd mig ett sätt att slippa. 

Dö som människa eller leva som blodsugare. I vilket fall som helst stod jag inför döden, för vampyrer är också döda. De hade bara fräckheten att leva vidare; de var var vandrande lik som jagade människor. Jag hatade vampyrerna och allt som hade med dem att göra...

Allison Sekemoto väljer livet som död, trots att det var det absolut sista hon trodde att hon skulle göra. Hennes skapare, Kanin, en av de äldre härskarvampyrerna, lär henne de odödligas regler. Det är nämligen inte helt enkelt att vara vampyr, även om man är nästan odödlig. 

I början av boken är Allison mänsklig och bor tillsammans med sitt gäng i en förort till en vampyrstad. Människorna är underlägsna och utnyttjas som matproducenter om de är registrerade i staden. Allison tillhör de oregistrerade som kämpar för att överleva med fokus på att hitta något att äta för dagen. 

Det finns fler hot än vampyrer i denna framtida värld, där sjukdomar förvandlat många människor till någon slags människoätande zombier som i boken kallas de "smittade".

Det är en smittad som avgör Allisons framtid. Under en jakt efter mat blir hon svårt skadad, men räddas av vampyren Kanin som ger henne möjlighet att själv välja vilken slags död hon vill ha. Mot alla odds väljer hon alltså att förvandlas till vampyr.

Kanin upptäcker snart att Allison är en bångstyrig elev som inte alltid gör som man säger. Allison är smart, stark, nyfiken, orädd och kaxig. Kanske är det därför hon trots allt passar väldigt bra som vampyr.

Miljön i boken är en dyster framtid, där husen förvandlats till ruiner, naturen är satt ur spel och kampen mellan ont och gott sakta är på väg att suddas ut.

Jag gillade den här boken och rekommenderar den till alla som tycker om fantasy. LÄS DEN! Det finns ytterligare två delar, som jag naturligtvis kommer att lägga vantarna på så fort jag bara kan.

190507 Maria Bohlin


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar