tisdag 7 maj 2019

SVAG IS

Bildresultat för svag is sofia nordin

En bok du hittar i lättläst-hyllan!
Målgrupp: mellanstadiet/högstadiet
På sista rasten får jag syn på något. En polis. 
Han är på väg till rektorn.
Stänger  dörren efter sig. 
Jag stannar. Gömmer mig bakom några skåp. 
Då kommer Stina också. Idrottsläraren.
Hon ser stressad ut. Chockad.
Hon öppnar dörren till rektorn och försvinner in. 
Jag fattar ju vad de ska prata om.
Marit.
Så de har alltså hittat henne nu. (citat sidan 25)

Alex vet varför polisen är på skolan. Det måste bero på att de hittat Marit i isvaken. Alex vet redan att hon är död, eftersom han var där när hon dog. Han och hans kompis puttade nämligen fart på Marit ut på tunn is när hon åkte skridskor. Det var nog egentligen menat som ett dåligt skämt, men Marit dog. 

Den här boken är vidrig! Avsaknaden av känslor och skuld hos framför allt Alex bästa kompis gör att man blir riktigt arg, men också uppgiven. Hur kan man bara lämna Marit i det iskalla vattnet och gå därifrån? Snacka om grymhet!

Jag kanske är naiv som för det mesta tror gott om andra människor, men det här tar verkligen priset. Avsaknaden av konsekvenstänk är total. Om du längtar efter att bli arg... så rekommenderar jag SVAG IS. 

Fy f-n!

190507 Maria Bohlin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar