fredag 28 mars 2014

BOKHATAREN



BOKHATAREN
AV: Christina Wahldén (2013)

Substantiv är ett ord man kan sätta  
"jävel" efter.
Bokjävel. Det är ett substantiv.

Verb  är ett ord man kan sätta  
"jävligt" framför.  
     Jävligt tråkig.
     Som en bok alltid är. Alla böcker
jag har försökt läsa i alla fall.   (Citat från sidan 5)
BOKHATAREN är en helt underbar bok. Den är lättläst, bara 35 sidor och det är få personer att hålla reda på. Som läsare får man sig ett gott skratt och jag som svensklärare fick mig en tankeställare.

Olle går på en praktisk gymnasielinje. Han hatar att läsa och skriva och han tycker att skolan är botten. I framtiden tänker han ägna sig åt att jaga, fiska och köra skoter. Vad ska han då med böcker till?

En dag kommer det en ny svensklärare. Hon heter Flora och hon lär ut ordklasser på ett något annorlunda sätt.
Vi blev lite förvånade (jävligt
förvånade, adjektiv) när hon dök
upp.
     Mitt i terminen stod hon där i  
klassrummet. Liten och blond med  
röda skor (jävligt röda skor, också  
adjektiv).
      Läppar lika röda som skorna. (Citat från sidan 6)
Andra personer i boken är:
Adam - Olles bästa kompis, som inte heller gillar skolan.
Flora - den svärande läraren
Saga - den snyggaste tjej Olle någonsin har sett

Trots att boken inte är så tjock så har den ett rikt innehåll. Jag tycker väldigt mycket om den och rekommenderar den för alla! LÄS DEN!

140328
Maria Bohlin

      
 
 


 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar