måndag 24 mars 2014

EN (ANTI)TONÅRINGS DAGBOK



EN (ANTI)TONÅRINGS DAGBOK


FÖRFATTARE: PETE JOHNSON
UTGIVNINGSÅR: 2004
HANDLING: Spencer fyller snart 13 år. Hans bästa kompis Zac har redan blivit tonåring, vilket han visar på många olika sätt. Från att vara en helt vanlig bästa kompis har Zac förvandlats till en cool skejtare med en tuff klädstil och en skateboard över axeln. Att han inte har en aning om hur man skejtar är en annan femma. Förvandlingen tycks komma över en natt och plötsligt vill inte Zac göra alla de där roliga grejerna de brukade, som att se på film, spela fotboll och dataspel eller bara hänga hemma.

Zac övertalar Spender att följa med till ungdomsgården och vill att Spencer ska hjälpa Zac att skaffa en tjej. Zac spanar in Emily och Jade, men så fort Spencer öppnar munnen för att säga något så klagar Zac på honom och menar att han är barnslig. Det verkar nästan som om Zac plötsligt skäms över honom.

Spencer får nog av hela tonårsgrejen. Det som får droppen att rinna över bägarens kant är när hans föräldrar kommer hem med en bok om sex och samlevnad och vill att han läser den och förbereder sig för vuxenlivet. Inte nog med det...de vill att han ska plocka undan sina legobitar också. Då bestämmer sig Spencer för att aldrig någonsin i hela sitt liv bli som en typisk tonåring. Han ska viga sitt liv åt att bli en antitonåring, vilket han lyckas ganska bra med. Här följer ett citat som visar hur han ser på det motsatta könet:
Och tänk bara hur mycket det kostar att ha en flickvän. Hon kommer att förvänta sig att man köper en present till henne när hon fyller år, och så måste man ordna något på alla hjärtans dag också.
Om jag någonsin skaffar en flickvän tänker jag bara träffa henne på stan en timme i veckan. Jag kan även tänka mig att ta med henne till McDonald´s på hennes föedelsedag.
Mer än så skulle jag faktiskt inte umgås med henne. Och jag skulle aldrig låta henne komma hem till mig. Vid närmare eftertanke skulle jag inte ens berätta var jag bor.
Jag menar, lite privatliv måste man väl få ha?  (sidan 15-16)
Hur går det då för Spencer och hans antitonåringsplaner? Läs boken, så får du se! Det är en mycket lättläst bok på drygt 75 sidor.

140324
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar