lördag 22 mars 2014

SMITTAD

SMITTAD av Johanna Strömqvist
Gillar du HÅRDROCK, SKRÄCK OCH KÄRLEK? Då kan det här vara en bok för dig. Smittad utspelas en stekhet sommar i Stockholm. Maria lär känna Emmy och en kärlek blossar upp mellan dem som ett nytänt tomtebloss på julafton. Maria spelar i ett hårdrocksband tillsammans med sin bästa kompis Katrin och en kille som heter Jonte. Hon väntar besked på om hon blivit antagen till en universitetskurs. Hennes liv är vanligt, hon är uppväxt i en vanlig familj och har en äldre bror, som till skillnad från Maria gör allting rätt enligt föräldrarna. Maria verkar känna sig som familjens svarta får.

När Maria lär känna Emmy vänds hela hennes värld upp och ner. Det som var vanligt blir ett minne blott. Emmy är en trasig själ, som dövar det som är jobbigt med sprit och knark. Hon är destruktiv och har flera ärr på armarna. Samtidigt finns det ingen som är så rolig att festa med. Emmy är som en magnet och drar intressanta människor till sig. Hon har många vänner, några riktigt konstiga typer. Här är ett citat som handlar om en av Emmys vänner.

"Jag visste inte riktigt vad jag tyckte om Blomman heller. Han var ju en
av Emmys bästa vänner, så jag måste försöka gilla honom. Men det var
svårt. Han betedde sig som om jag var en möbel, eller en tillfällig gäst
som man måste acceptera, men inte mer än så. Om Emmy var på toa
eller ute ur rummet ignorerade han mig. Jag kunde inte minnas ett
enda tillfälle då han hade frågat mig om något. Och han höll alltid på
med de där sjuka filmerna på sin dator.
Det var nästan alltid unga tjejer med i filmklippen. De grät, bad om
nåd. I vissa av klippen såg man att de blödde, i andra var de helt apatiska."
(sidan 104)

Emmy och Maria blir ett par. De är oskiljaktiga. Samtidigt som deras förhållande djupnar dras Maria med i den mörka värld som är Emmys. Det både lockar och skrämmer henne. Emmy verkar vara med i någon slags sekt som tillber mörkret. När det går upp för Maria vad det hela handlar om är det nästan för sent. Hon försöker övertala Emmy att sluta:

"Emmy, allvarligt talat. Lägg av. Tror du på det där på riktigt? Du kan ju inte


tro det på allvar." Jag hörde att jag lät hård och föraktfull och blev plötsligt

rädd. Skulle hon be mig gå nu?

Emmy bara tittade på mig med ledsna ögon. "Jag sa ju att du skulle hata
mig om du visste! Att du inte skulle fatta." (sidan 138)

Smittad är en cool, annorlunda och svart roman om himlastormande kärlek på gränsen till vansinne. När du väl kommit in i boken kan du inte lägga den ifrån dig. 

Parallellt med den svarta och förödande kärlekshistorien mellan Maria och Emmy händer det fruktansvärda saker på Stockholms gator. Flera unga flickor, våldtas, misshandlas och dödas under bestialiska former. Det är något i görningen, men ingen tycks veta vad. Kan Emmy ha något att göra med det som sker?

Jag rekommenderar dig att läsa Smittad med viss risk för att bli smittad av läsklåda.

120413 Maria Bohlin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar