söndag 30 mars 2014

DEN FEMTE VÅGEN

     DEN FEMTE VÅGEN

AV: RICK YANCEY (2013)
Den hemskaste, läskigaste och bästa bok jag läst sedan DAHRLA 172 timmar på månen! Två dagars sträckläsning och nu när jag är klar med boken är jag knäckt för att den är slut. Jag saknar den! Jag skulle dock aldrig någonsin vilja uppleva det som människorna i boken får vara med om. Det är helt enkelt för hemskt. Jag vet att jag inte kommer att klara att läsa boken flera gånger, men skulle inte kunna hålla mig ifrån att läsa en uppföljare om den skrivs.


Cassie, eller Cassiopeia som hon egentligen heter är ensam överlevare sedan utomjordingarna invaderat och lamslagit världen. Hon har sett sina föräldrar dö och sin bror Sam skjutsas iväg i en gul skolbuss under en räddningsaktion där alla småbarn skulle sättas i säkerhet. Det sista hon såg av Sam var hans tårstrimmiga ansikte skymta i bussen. Det enda som får Cassie att orka vidare trots allt hon sett och upplevt är löftet som hon gav sin bror. Att hon skulle komma efter och hämta honom.


Utomjordningarna, De andra som Cassie kallar dem, har anfallit jorden i vågor och det tar ett tag innan Cassie förstår att hon lever mitt i den femte anfallsvågen och att den är den grymmaste i sitt slag. Den går nämligen ut på att mänskligheten utplånar sig själv. Ingen går säker. Man kan inte lita på någon.


En dag blir Cassie skjuten i benet av en så kallad "Tystare", en utomjordisk lönnmördare. Här är ett citat ur Tystarens perspektiv då Cassie skadeskjuten tagit skydd under en bil:
Tystaren sänkte vapnet och vände motorvägen ryggen. Gamarna som kalasade på mittremsan flaxade tungt upp i luften. Den ensliga vinden dog. Och sedan viskade hans jägarinstinkt: Vänd dig om. En blodig hand dök upp under underredet. Följd av en arm, sedan ett ben. Han lyfte vapnet igen. Siktade på henne genom hårkorset. Höll andan medan svetten forsade nerför pannan och sved i ögonen. Hon tänkte göra det. Hon tänkte springa. Han blev lättad och orolig på samma gång. Han fick inte missa med sitt fjärde skott.  (Citat sidan 161)
När hoppet tycks vara ute för Cassie vaknar hon plötsligt upp i en stuga i skogen, där Evan bor ensam efter att ha gått igenom ett öde som liknar Cassies. Men trots att Evan räddar hennes liv är det något som inte stämmer med hans historia. Ju mer Cassie gräver efter sanningen desto värre saker får hon reda på. För vem är Evan egentligen?


DEN FEMTE VÅGEN är en science fiction när den är som bäst!
Läs den, MEN bara om du vågar...det är en bok som sätter spår i din själ.



140330
Maria Bohlin



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar