måndag 13 februari 2017

LJUG FÖR MIG


BECCA FITZPATRICK vet precis hur man skriver spännande böcker. LJUG FÖR MIG är inget undantag. Jag sträckläste boken och rekommenderar den till alla!

Stella, vars riktiga namn är Estella, lever under skyddad identitet efter att ha bevittnat ett kallblodigt mord. Nu är mördaren och hans anhängare ute för att tysta henne och hennes pojkvän Reed, så att de inte ska kunna vittna.

Estella och Reed tvingas isär och kommer enligt polisen aldrig mer att kunna träffas. Det skulle helt enkelt vara för farligt med tanke på att maffian är ute efter dem. 

I Nebraska får Estella mot sin vilja bo hos en pensionerad polis, Carmina. Estella som alltid fått ta hand om sig själv har svårt för att anpassa sig till Carminas regler. Hon vill ha tillbaka sitt gamla liv och sin pojkvän Reed. 

Allt är Estellas mammas fel. Det är på grund av henne och hennes drogberoende som Estella befinner sig ute på landsbygden i en gudsförgäten håla som förmodligen ingen har hört talas om. Estellas mamma är på en drogavvänjningsklinik och det är inte första gången. Hon har för länge sedan insett att hennes mamma aldrig kommer att bli fri från drogerna. Och från och med nu måste hon dessutom heta Stella!
"Vad vill du att jag ska göra? Dricka lemonad och låtsas som att något av det här är normalt.? Jag vill inte vara här. Jag har inte bett om det här. Mitt liv är över och jag...jag kommer aldrig att förlåta henne för det här!" Orden rann ur mig innan jag hann tänka efter och hela min kropp kändes stel och slipprig. Jag gnuggade mig ilsket i ögonen och vägrade gråta. Det fick vänta tills jag var ensam och kunde kosta på mig att bryta ihop. Jag borrade in naglarna i handflatorna för att styra om smärtan från bröstet till en plats där jag kunde hantera den. (sidan 16)
Stella gör allt för att göra Carminas vardag till ett helvete. Hon börjar umgås med Chet, vilket Carmina genast förklarar är ett mycket dåligt sällskap. Sen "lånar" hon Carminas bil och gör en massa andra saker hon inte borde.  

Carminas tålamod, Chets vänskap och byns invånare lyckas till sist få Stella att hitta sig själv och det är då det förflutna kommer ikapp henne. 

LÄS! LÄS! LÄS! LÄS! LÄS!

170213 Maria Bohlin



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar