tisdag 28 februari 2017

Om du såg mig nu

Om du såg mig nu
AV: SOFIA NORDIN
(2017)

Om du såg mig nu är fjärde delen i en serie som handlar om tiden efter att en mystisk sjukdom tycks ha dödat alla utom några tonåringar.


Del 1: En sekund i taget
Del 2: Spring så fort du kan
Del 3: Som om jag vore fantastisk

Esmael är huvudpersonen i Om du såg mig nu och en morgon när han vaknar har hans stora kärlek Ella försvunnit utan att säga hej då. Han har inte alls anat att hon var på väg att lämna honom, Sandra, Bianca och Nora. Ella försvann lika hastigt som hon dök upp, helt utan förvarning. Hon har dessutom stulit deras ena motorcykel. Esmael tror att han vet vart hon är på väg. Till Umeå. Ella har tidigare sagt att det finns överlevare där. Kanske söker hon en förklaring. En anledning eller orsak till allt som hänt. Men hon kunde väl i alla fall ha sagt att hon tänkte sticka.

Ungdomarna har snart överlevt ett år i en öde stad bland döda kroppar, förvildade husdjur och ruttnande mat. Alla har de förlorat och tvingats begrava så väl familjemedlemmar som vänner, men på något sätt har de ändå hoppet kvar. Hoppet om en framtid där de kan träffa flera människor som överlevt. Hoppet om att det trots allt ska bli bättre.

Så vad gör Esmael? Jo, han bestämmer sig för att leta upp Ella. Dels för att han saknar henne, men mest för att han är förbannad och besviken. Han förstår inte alls hur hon kunde göra så mot honom. Bara sticka. Utan ett ord.

Boken är spännande, full av konflikter och den tillhör helt klart kategorin "sträckläsare". Jag hade gärna sett ännu en del i serien! LÄS DEN!

170227
Maria Bohlin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar