torsdag 8 december 2022

DÖRREN

 DÖRREN

AV: Emma Andersson (2021)


Jag skulle beskriva Dörren som en av de vackraste böckerna jag har läst, som handlar om döden. I alla fall som jag tolkar den. Det som finns bakom dörren kan nämligen bara de som är döende se och uppleva. Och kanske är det så...att det helt enkelt inte är tänkt att man ska förstå meningen med livet och allt förrän det är dags att dö.

Ruth storasyster Helena är svårt sjuk och bor på ett sjukhem, där även Ruth och hennes mamma befinner sig. Helena har en tvillingbror, Bengt, men han bor hemma med morfar så länge och de kommer på besök då och då.

Alla lever de med vetskapen om att Helena snart kommer att dö, men Ruth vägrar acceptera det. Det dyker upp en mystisk dörr i närheten. Dörren släpper in vissa personer, men inte andra. Sedan försvinner den för att dyka upp på ett nytt ställe och de som blivit insläppta kommer aldrig tillbaka ut igen.

Myndigheterna arbetar intensivt med att lösa dörrens gåta. Tidningarna skriver om utomjordingar, men Ruth är övertygad om att det handlar om magi. Och magi är precis det Ruth behöver för att rädda sin storasyster. 

En dag får Ruth en ny kompis, Leo, som också bor på sjukhemmet. Han säger att han väntar på att någon ska dö. Även om Ruth inte riktigt förstår vad han menar med det frågar hon inte mer. 

Ruth och Leo bestämmer sig för att lösa gåtan med den mystiska dörren för att rädda livet på Helena. Frågan är om de kommer att lyckas med sitt uppdrag utan att själva råka illa ut?

"Du öppnade den", sa jag andlöst. Mitt hjärta bultade som ett godståg i bröstet. Jag kravlade mig upp på fötter. Avundsjukan rev i mig. Den brottades vilt med Leo såg ut som om han knappt kunde tro det själv. Han sa ingenting. Stirrade bara på sina händer som om de just utfört ett mirakel. 

"Du öppnade den", upprepade jag. Kanske var jag tvungen att säga det högt ännu en gång för att inte börja tro att jag hade inbillat mig.

(Citat sidan 99)

LÄS BOKEN, för den är riktigt bra!

Maria Bohlin

221208



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar