torsdag 8 juni 2023

HITTA TJINA!

 

HITTA TJINA!

Författare: Moni Nilsson

ANTAL SIDOR: 155

Tjina har försvunnit. Ingen verkar veta var hon är eller varför hon plötsligt är spårlöst borta. Saga och Svante saknar sin bästa vän och bestämmer sig för att hitta henne. Det visar sig dock vara både svårt och farligt. Det är en sak att se deckare och actionhjältar på film, men en helt annat att uppleva det i verkligheten.

Hitta Tjina! utspelas i ett nutida Södermanland. Boken är spännande och ganska lättläst med inslag av både humor och sorg. Saga och Svante är övertygade om att Tjina inte håller sig undan frivilligt, utan att något hemskt har hänt, för hon skulle aldrig ge sig iväg utan att säga hej då. Tänk om hon är kidnappad? Eller ännu värre? 

Här kommer ett citat som handlar om när Saga och Svante går till polisstationen för att anmäla Tjina försvunnen, men inte riktigt blir tagna på allvar:
- Och vad kan jag hjälpa er med, frågade Patrik?
- Vi vill anmäla en kidnappning, sa Svante.
- En kidnappning, sa Patrik och log. Det låter allvarligt.
Varför log han om han tyckte det var allvarligt? Han fick mitt onda öga.

Som tur är har Saga världens coolaste farfar och hans om möjligt ännu coolare flickvän. De är de enda vuxna som faktiskt förstår allvaret och som är beredda att hjälpa till att hitta Tjina. Snart är de djupt indragna i Sagas och Svantes hemliga uppdrag, skolk, resor, detektivarbete, lögner och annat som ger en ungdomsdeckare lagom krydda.

Avslutar med ännu ett citat. Den här gången från den första gången Saga och Svante träffar farfars nya flickvän, Karmelia:
Badrumsdörren öppnades och ut ur badrummet spatserade en väldigt naken tant. Och det var inte Helene. Helene är väldigt blek och den här var brun. Allt hon hade på sig var en handduk virad som en turban runt håret.

Jag är inte så van vid att nakna tanter spatserar omkring i min farfars lägenhet och Svante är nog inte särkilt van vid nakna tanter över huvud taget, tror jag. 
- Stäng munnen, sa jag och knuffade till honom.

Inte ens farfar verkade vara van vid naket spatserande kvinnor. Han såg ut som ett fån. 
- Oj, hej, sa den väldigt nakna kvinnan när hon fick syn på oss. Inte visste jag att vi hade fått besök.

LÄS BOKEN!!!

230608 Maria Bohlin


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar