onsdag 7 juni 2023

HEJ OCH TACK FÖR INGENTING

 HEJ OCH TACK FÖR INGENTING

AV: Måns Gahrton (2010)

ANTAL SIDOR: 134

Citat:

- Men vad gör du?

Rösten får mig att vackla till igen. Och plötsligt märker jag att benen skakar så att de knappt bär mig längre.

- Du kan ju ramla ner!

- Det är det som är meningen, mumlar jag.

- Gå bort därifrån!

Jag vänder mig om och ser en liten jävla skitunge som sitter där och sabbar allting. (sidan 6)

Elsa, 16 år, har rymt från ett läger på Öland. Hon står vid ett stup någonstans i Kalmar och är på väg att hoppa och kanske hade hon faktiskt gjort det, om inte Sigge, den envisaste lille killen hon någonsin träffat, dykt upp som en blixt från klar himmel. Hon kan ju inte ta livet av sig framför ögonen på en helt oskyldig liten unge.

Sigge förstår att han måste stanna hos Elsa. Han vill inte att hon ska gå nära stupet fler gånger. Att hon är ledsen för något, det förstår han, för hon gråter så att tårarna sprutar. 

Mötet mellan Sigge och Elsa blir starten på ett äventyr som både är tragiskt och komiskt. Det omaka paret bestämmer sig för att ta sig från Kalmar till Stockholm. Eller man kan kanske inte säga att Sigge direkt beslutar sig för att följa med. Det bara blir så. 

En oväntad vänskap mellan Kalmar och Stockholm leder till att frågor besvaras och Elsa kan inte annat än kalla Sigge för sin lilla skyddsängel, för utan honom vet hon inte hur det hade slutat.

HEJ OCH TACK FÖR INGENTING är en udda bok, som går rakt in i hjärtat. Med värme och humor beskriver författaren en situation som är både sorglig och hemsk, men som samtidigt ger läsaren hopp. Jag rekommenderar den varmt!

Citat: (ur Sigges perspektiv)

Jag frågar inte mer. Jag vill inte tänka på det. 

Men det gör jag. 

Konstigt att hon åkte ända ner till Kalmar för att hoppa. Jag tänker ett ögonblick att jag ska fråga henne varför. Men jag ångrar mig direkt. Jag vill inte tänka på det och än mindre prata om det. Och vem vet, om jag pratar om det kanske Elsa börjar fundera på att hoppa igen. 

Förresten, det kanske inte finns någonstans att hoppa på Öland. Öland är så platt. Platt som en pannkaka. (sidan 26)

Maria Bohlin 230607



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar