onsdag 7 juni 2023

Ja må han le...Va?

 Ja må han le...Va?

AV: Per Nilsson (1993)



Antal sidor: 188

Ja må han le...Va? är en bok som i och för sig har ett antal år på nacken, men det är inget som gör den mindre bra. Jag sträckläste boken och kan verkligen rekommendera den. Här är ett citat från sidan 78:
Men det kunde varit värre, så brukar jag tänka. Det kunde varit mycket värre.
- Det kunde varit bättre, sa Veronica då med ett litet skratt. Så brukar jag tänka: Det kunde varit bättre. Mycket bättre.
- Det kunde varit annorlunda, sa jag nästan för mig själv. Det kunde varit annorlunda.

Roberto fyller 13 år imorgon och han har en plan. I natt ska han rymma till Köpenhamn och starta ett nytt liv. Det är inte det att han inte trivs med det liv han har. Han vill bara att det ska vara annorlunda.

Trots att Robertos plan är vattentät, så blir ingenting som han tänkt sig. Det börjar med att han träffar på en ledsen ung kvinna på stranden. Hon är arg också. Jättearg. Veronica heter kvinnan och hon svär som en borstbindare.

Sen möter han Clara, en äldre dam som trillat och ramlat ner i ett dike. Hon har skadat foten och behöver hjälp att ta sig till lasarettet. Det blir Roberto och Veronica som hjälper Clara att ta sig till lasarettet, vilket visar sig bli ett äventyr utan dess like. 

Ja må han le...Va? är en humoristisk roadtrip som utspelar sig en fartfylld natt på 90-talet och jag tycker verkligen att du ska ta dig tid till att läsa den.
230608 Maria Bohlin




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar