fredag 21 november 2014

DRÖMMAR för dårar

DRÖMMAR för dårar är en underbar bok!!! Läsaren får följa asylsökande Ahlème, 24 år, och hennes vardag i Paris, där hon hankar sig fram genom att ta olika ströjobb. Hennes pappa är inte helt klar i huvudet och lillebror Foued är mer eller mindre kriminell. Mamman blev dödad i hemlandet Algeriet och jag antar att det var en av anledningarna till att familjen flydde till Frankrike. Här kommer ett citat från ett tillfälle då Ahlème arbetar i en skoaffär.
Så numera är mitt jobb att kränga skor.  
Jag tillbringar dagarna bland fötter och jag har börjat inse att jag verkligen avskyr fötter. Jag tycker att fötter är riktigt motbjudande. Jag ser långa, breda, konstiga, smutsiga, gamla, tjocka, smala, men sällan vackra fötter. Vissa är riktigt äckliga. Ibland tänker jag att jag borde ta kort på dem allra värsta och göra ett album och sen skapa en topplista för osannolika fötter. Förresten funderar jag på att utarbeta en affärsstrategi på den här idén: vinnaren i tävlingen om vem som har fulast fossing skulle få ett par dojor gratis. Allt detta för att tala om att jag tycker att det är jobbigt med fötter, också mina egna, nu tycker jag även dom är hemska. Jag kan inte ens titta på dem längre. När jag hjälper en kund att prova tänker jag ibland på Askungen och på att sagan nog inte hade slutat på samma sätt om hon hade haft snuskiga fötter med smutsiga naglar och tårna fulla av blåsor. Då skulle prinsen ha lagt benen på ryggen efter att först ha kastat glasskon i ansiktet på den snuskiga flickan. (sidan 1533-154)


Trots motgångar och svåra tider har Ahlème en positiv livssyn. Hennes humor och snabba tankegång får mig att dra på smilbanden flera gånger under läsningen. Här följer ett citat där Foueds matematiklärare och spansklärare spyr galla över honom på ett av Ahlèmes många besök i skolan som representerande målsman för den unge mannen ifråga. (sidan 62)
"Elev Foued Galbi urinerade i papperskorgen längst bak i klassrummet när jag stod med ryggen vänd mot klassen, en vämjelig doft lade sig över hela klassrummet. Jag tolererar inte längre hans djuriska beteende." Casta, matematiklärare
"Foued Galbi är ett störande moment i klassen. Han spelar pajas och försöker vara rolig inför sina klasskamrater istället för att arbeta. Han väntar på att det ska bli tyst och alla sitter och skriver för att sen förvränga sin röst och säga vulgära och skamlösa saker som "KUK" eller "OLLON". Då börjar hela klassen gapskratta och jag blir tvungen att spela polis för att få tyst på allt oväsen." Fidel, spansklärare
Som du säkert förstår gör Foued inte det lätt för Ahléme. När hon sedan upptäcker att han håller på med olagligheter flyger topplocket ordentligt på henne.


Boken har 192 sidor. Det händer egentligen inte så många spännande saker, men med Ahlèmes sinne för humor blir vardagen hur intressant som helst.


141121 Maria Bohlin 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar