torsdag 27 november 2014

STÅ UT

  
STÅ UT är en ganska lättläst ungdomsbok, trots att den är skriven ur tre olika perspektiv, Nike, Liam och Christer. Det enda de har gemensamt är att de dagligen befinner sig på samma gymnasium, två av dem som elever och en av dem som lärare.

NIKE: Hennes riktiga namn är Nike Ambrosia Melin. Hon står inte ut med sig själv. Hon är en sån som svarar rätt på alla frågor i skolan och som skriver A på alla prov. Hon har ingen riktig kompis men hänger ihop med Myran på rasterna, eftersom Myran precis som Nike själv är "över". De hånas ständigt av klasskamraterna och dagarna i skolan är en utmaning. Innerst inne är Nike en helt annan person.

En dag får Nike en idé. Hon startar en blogg där hon kallar sig Nicole. De snygga coola bilder hon använder i bloggen knycker hon på nätet. Hon blir poppis på internet och hennes klasskompisar avgudar Nicole. Ingen anar att det är Nike som i ligger bakom bloggprofilen. Inte ens Myran vet något.

Nikes mamma är karriärskvinna ut i fingerspetsarna och Nike upplever att mamman aldrig är hemma. Det enda hon bryr sig om är att Nike ska ha betyget A i alla ämnen. Om hon inte har högsta betyg går mamma fullständigt i taket. Pappan är utbränd och sjukskriven sedan två år tillbaka. Han säger inte mycket och är som en grå bakgrundsfigur:
Citat ur NIKES perspektiv där du får ta del av den uppmärksamhet Nike får som Nicole:
Jag snor dem utan skam. Photoshoppar lite grann när det behövs och slänger ut dem i cyberdjungeln. Tio minuter max och så börjar kommentarerna hagla in. Killarnas jubel och flirtar och påflugna inviter, och tjejernas avundsjuka beundran.  
Alla grabs vill ha mig, alla babes vill va mig skriver jag och lägger till en liten blinkning för att slippa de vidrigaste påhoppen.  
Lilla snälla Nike. Hon som inte syns. Var kommer allt det här ifrån? (sidan 15)
LIAM: En bråkstake som alltid ställer till det för sig och hamnar på rektorsexpeditionen flera gånger i veckan. Han bär på mycket ilska. Pappan misshandlade mamman och stack när Liam var liten och har numera en ny familj på annan ort.  Mamman är svårt cancersjuk och Liam vet inte om hon kommer att klara sig. Liam är populär, men har ändå ingen som han kan snacka med om allt som händer i hans liv. Därför får han utbrott lite då och då som för att lätta på det inre trycket. Här kommer ett citat ur Liams perspektiv:
Jag antar att jag aldrig varit typen som gillar att snacka. När mina föräldrar skilde sig tog morsan med mig till en psykolog. Två heltimmespass satt jag i en fåtölj framför en köttbullstant med rödbågade brillor och glugg mellan tänderna. Inte ett ljud fick hon ur mig.  
"Alla bearbetar saker på sitt eget personliga vis", sa hon till morsan.  
Nej jag är inte den som blajjar om känslor och sånt. (sidan 68)
Liam kanske inte är så bra på att prata, men han upptäcker hur skönt det är att ha någon att berätta svåra saker för när han börjar skriva med en snygg tjej om har en blogg på nätet. Nicole heter hon.
 
CHRISTER: Läraren som från början älskade sitt arbete, men som på senaste tiden har börjat ifrågasätta vad han håller på med. På sitt jobb kallar eleverna honom "Ärret" på grund av ett ärr som han har i ansiktet. Här följer ett citat från ett lektionspass:
Tisdag morgon innebär naturkunskap med samhällsettorna. Vi pratar om hur vår livsstil påverkar individens hälsa och samhället i stort. Jag låter dem surra i bikupor, medan jag vankar upp och ner längs bänkarna och lyssnar.  
"Christer", säger Blerim och viftar med sina hörlurar. "Har du hört den här?"  
Han räcker mig lurarna och jag håller dem en bit ifrån öronen för att  över huvud taget kunna urskilja något slags melodi ur det kaos som sköljer emot mig.  
"Hip hop, mannen!", säger Blerim och gungar huvudet mellan sina axlar.  
Jag lyckas identifiera några könsord och sexistiska påhopp innan jag lämnar tillbaka hörlurarna med ett skevt leende.  
"Jag föredrar nog Bruce Springsteen."  
"Stenåldern, Chrille, stenåldern." (sidan 19)
STÅ UT är en bra och tänkvärd bok. Ibland undrar man varför folk gör som de gör i olika situationer och det som är så bra med den här boken är att allt som sker har en förklaring.


Självklart korsas Nikes, Liams och Christer på flera platser än genom skolan och internet och det är en underbar historia som författaren berättar. Jag rekommenderar helt klart den här boken!
141127 Maria Bohlin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar