onsdag 18 december 2013

MITT BULTANDE HJÄRTA

MITT BULTANDE HJÄRTA
AV: Alf Kjetil Walgermo(2013)
Jag var plötsligt arg på mitt hjärta. Jag var arg på den dumma muskeln som inte klarade att pumpa runt blodet ordentligt i kroppen. Vad hade jag gjort det för ont? Jag hade ätit vegetariskt varje fredag. Och jag hade cyklat fem kilometer dagligen i flera månader. Och ändå hade den där muskeln slutat fungera.
Hjärtsvikt?
Det var mitt hjärta som svek mig!
"Jag hatar mitt hjärta! Jag hatar det, hatar det, hatar det!" tjöt jag.(SIDAN 109)
Amanda är en vanlig tonårstjej på snart fjorton år, som gillar att cykla och spela tv-spel. Hon har en bästa kompis som heter Jenny och hon är kär för första gången i sitt liv. Kär i David. Allt är precis som det ska vara för en fjortonårig tjej. Ända fram till den dag då hon är nära att få sin allra första kyss, men istället tuppar av eftersom hennes hjärta stannar.

Det är sådant som inte händer och inte får hända, men ibland händer det i alla fall. Allt rämnar för Amanda då hon får diagnosen hjärtsvikt. Det är inte meningen att hjärtat ska lägga av när man är fjorton år, men ändå är det precis just det som sker.

Amanda vill inte acceptera sin situation, men hennes sjuka hjärta har tagit kommandot. Plötsligt är hon inte längre en vanlig fjortonårig tjej, utan ett paket, fast i sin egen kropp som sakta men säkert faller i bitar.
Innehållet i Mitt bultande hjärta är gripande. Varför drabbas vissa människor av sjukdomar, men inte andra? Vem bestämmer vem som får leva och vem som ska dö? Amanda behöver ett nytt hjärta, men det innebär ju att någon annan som har ett hjärta som fungerar måste dö.
Bokens 208 sidor går snabbt att ta sig igenom och det är först i slutet av boken som man anar hur det kommer att gå för Amanda. En vanlig tonårstjej som inte är vanlig längre.
131218
Maria Bohlin



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar