söndag 21 juli 2013

Utpekad

UTPEKAD - en lättläst bok av NIGEL HINTON (2006)

CITAT från sidan 34:
Pappa drog djupt efter andan.
- Jag ljög för de där poliserna. Jag sa att jag aldrig hade sett flickan förut, men det har jag. Jag gav henne skjuts. Hon stod vid sidan av vägen när jag svängde av från motorleden, och jag... plockade upp henne. Jag släppte av henne i närheten av Hamley-skogen. Och nu är hon död.  

Nathans pappa häktas för mordet på en ung kvinna. Mycket pekar på att han är skyldig, men Nathan vägrar tro att hans pappa är en mördare.

Det är mycket som inte stämmer och när journalister och upprörda grannar attackerar familjens hus med både stenar och brandbomber blir det för mycket för Nathan. Han försvarar sin pappas heder med knytnävarna och som straff blir han avstängd från skolan. Det är då han fattar beslutet att hitta den riktiga mördaren.

UTPEKAD är en lättläst bok på ca 100 sidor och den är skriven för ungdomar. Läsaren får en inblick i hur det kan vara för de anhöriga när en familjemedlem åtalas för ett våldsbrott.

Alla sviker familjen. Den enda som inger dem lite hopp är pappans advokat, Baxter, som är övertygad om att pappan är oskyldig. Citat från sidan 66:
- Berättade han allt det här för dig?
- Ja, sa mr Baxter.
- Och du tror på honom?
- Naturligtvis gör jag det, sa mr Baxter bestämt. Det borde du också göra. 
130721 Maria Bohlin
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar