måndag 1 juli 2013

Hata Romeo

HATA ROMEO AV: RACHAEL WING
Chris och Jens familjer är fiender, precis som Romeos och Julias familjer i Shakespeares drama. Storyn är samma, men i nutid. Jen älskar Shakespeare och hans dramer och hon har läst alla hans verk och kan flera av dem nästan utantill. Jen får huvudrollen som Julia i skolans teateruppsättning av "Romeo och Julia". Rollen är som klippt och skuren för just henne. Till hennes stora förtret får Chris rollen som Romeo. De tycker inte om varandra, men vet nog egentligen inte varför - det har alltid varit så. De och deras familjer hatar varandra mer än något annat.
CITAT 1 sidan 33:
Jag skulle kunna hoppa av pjäsen...men då skulle jag inte få vara Julia. Jag skulle inte få spela min roll...och jag vill inte ge den sliskige förrädarens som tillfredsställelsen att jag hoppar av på grund av honom. Jag vet att jag kan fungera normalt i hans närhet, men kan jag verkligen vara på scen tillsammans med det kräket utan att nita honom? Vad gör jag?

En dag under repetitionerna slår kärleken ner som en bomb. Jen har plötsligt blivit huvudstupa förälskad i Chris och hon vet inte hur hon ska få kontroll över sina starka känslor. Hon som hatar Chris över allt annat. Det är bara det att blodet i ådrorna sjuder och hjärtat slår hårdare än någonsin tidigare bara Chris är i närheten. Kan man älska någon man hatar av hela sitt hjärta?



Här följer citat som visar hur boken är skriven. Det speciella med "Hata Romeo" är att den bitvis är skriven i du-form och det tar ett tag att komma in i handlingen, men tro mig...boken är värd det!
CITAT 2 sidan 88:
Du närmar dig ännu mer, så nära att du kan känna hans värme och nästan höra hans bultande hjärtslag. Du tittar upp och han lägger handen mot din kind, för den närmare sitt ansikte. Du blundar, väntar på kontakt med hans lena, perfekta läppar...
Vad i helvete är det jag håller på med?
Du och Chris särar på er samtidigt innan era läppar möts, stapplar bakåt och så långt ifrån varandra som möjligt.
Jens bästa kompis heter Reuben och hennes overkligt starka känslor för Chris ställer också till oreda i vänskapen mellan henne och Reuben. Känslorna vibrerar och pulserar och hotar att vända upp och ner på hela Jens tillvaro. Hon vet inte var hon ska göra av sig själv.
CITAT 3 sidan 92:
Nej, du är överhuvudtaget inte min bästa vän. Du tror att du bara kan valsa in här och diagnostisera mig med en bristfällig teori som är så utflippad att den kunde vara med hos Jerry Springer och du säger till mig att allt ska ordna sig? Att jag "ljuger för mig själv"? Att jag "tycker om min värste fiende?" 
Du ger ifrån dig ett kort och ihåligt skratt. "Åh nej, Reuben. Det är du som ljuger. Du är den som är i behov av någon som alltid står på din jävla sida. Du är en tanig femtonårig bög, vars enda hobby är att spana in den söte servitören på Caf varje onsdagsmorgon och du försöker flirta med honom fast han inte har någon lust med det." 
Författaren Rachael Wing var bara sexton år när hon debuterade som författare med denna härligt romantiska kärleksroman.
"ODIUM NUMQUAM POTEST ESSE BONUM"
Maria Bohlin 130701
 
 

 
 
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar