onsdag 17 juli 2013

KROCKAD

KROCKAD
 AV: Mikael Vestlin (2003)
KROCKAD är en ungdomsbok med en självbiografisk bakgrund. Dethem är en hemsk och gripande berättelse som handlar om en ung killes kamp tillbaka till ett normalt liv efter en svår bilolycka.

En dag vaknar huvudpersonen Robban upp i en säng på sjukhuset. Han är svårt skadad och kan inte röra sig från midjan och nedåt. Han inser en anna sak också och det är att han inte var ensam i bilen och att det var han som körde, trots han hade druckit alkohol. Det var hans fel att olyckan skedde och han vet inte om passagerarna i bilen har överlevt.
Eftersom underkroppen är fastskruvad i något som de kallar för bäckenställning(låter lite sexigt) så har jag fått liggsår. Gamla gubbar och tanter på långvården ska ha liggsår, inte jag. (CITAT från sidan 37)
Texten är skriven med en liten stil och boken består av 234 sidor. Det är en ganska svårläst bok, eftersom man med jämna mellanrum får följa Robbans ibland väldigt morfindimmiga tankar, där han bland annat resonerar med Jesus.
- Längesen, grabben, säger Jesus och ser lite stressad ut. Har haft mycket att göra. Det finns andra än du som behöver mig, förstår du.
- Jag vet inte om jag behöver dig, eller om du ens finns, så det så!
- Visst fan behöver du mig! Du behöver nån att bolla med. Vem vet? Jag kanske är du? Alla kanske är Jesus! Fundera på den. Men visst finns jag, jag är ju här!
Handlingen utspelas någon gång under 1980-talet och det märker man eftersom de inte lyssnar på
CD-skivor, utan på LP-skivor och när de kollar på TV så visas program som Dallas och Nygammalt. Trots detta känns boken högaktuell med tanke på alla olyckor som sker där alkohol bär skulden. Jag säger som radioreklamen: "DON´T DRINK AND DRIVE!"

Robban och hans kompisar bor i Ängelholm och på somrarna brukar de åka ner till stranden och spana in snygga tjejer, men det var innan olyckan. Kampen tillbaka till ett något så när normalt liv är både lång och smärtfylld, för att inte tala om svår rent psykiskt. Boken är mycket välskriven och helt klart läsvärd!
130717 Maria Bohlin
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar