onsdag 17 juli 2013

VILD

VILD
En bok av Boel Werner
(2005)
VAD SKULLE DU GÖRA OM DU EN MORGON VAKNADE OCH UPPTÄCKTE ATT DU HADE FÅTT EN SVANS? Ja, Vad skulle man ha gjort egentligen?

Irma, som nyss har börjat åttan, valde att rymma ut i skogen och bort från allt den morgon som hon vaknade och upptäckte att hon hade fått en svans. Rädd och chockad flyr hon ut i naturen för att försöka få ordning på sina tankar.

Boken är ganska lättläst, men den är skriven med liten stil och texten är rätt kompakt och därför tror jag att boken passar mer för vana läsare.
CITAT sidan 67:
Men jag får inte bort det. Jag skriker till av irritation och hoppar upp ur sängen. Viftar ilsket med händerna bakom ryggen, va sjutton? I den stora spegeln ser jag mig själv. Jag stannar upp. Stirrar. Det är ju inte jag.
På sätt och vis handlar boken om utanförskap och om att känna sig olik alla andra. I början av boken har Irma en kompis, Hanna, och det är de båda mot världen. En dag börjar Hanna att röka och umgås med de coola tjejerna. Irma blir utanför och de andra retar sig på henne och är taskiga.

Efter sin tid ute i skogen är Irma en annan Irma. Hon känner sig stark och har på något sätt förändrats, , inte bara med tanke på svansen(som sitter där den sitter) som hon tvingas dölja med stora kjolar, utan också i själen. För vem är Irma egentligen?

En klart häftig och annorlunda läsupplevelse!
130717 Maria Bohlin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar