onsdag 9 april 2014

Ingen du känner

    INGEN DU KÄNNER
En bok av Christina Wahldén!

Fatma är 15 år och har precis slutat nian. Det är sommarlov och hon ska åka på semester till Turkiet med sin familj. Fatmas föräldrar kommer från Turkiet och de ska hälsa på sina släktingar som bor kvar där.






Aida, Fatmas bästa kompis, är orolig inför resan. Hon varnar Fatma och vill att hon ska vara försiktig, eftersom  flera av deras tjejkompisar åkt till föräldrarnas hemland på semester och har inte setts till sedan de åkte iväg.


Fatma lugnar Aida. Hennes föräldrar skulle aldrig kunna göra något sådant. Det finns helt enkelt inte på kartan. Fatma ska ju bli yogalärare i Indien.





Efter ankomsten till Turkiet vill Fatmas mamma att de ska åka och köpa fina kläder till Fatma, men Fatma tycker att det är onödigt. Hon har ju redan de kläder hon behöver.
Det är då hon säger det, helt utan förvarning:
- Du måste se snygg ut på din förlovning.  
-Min VAD? Förlåt? Vadå? Ursäkta mig? säger jag.  
-Du hörde, säger hon.  
- Lägg av!  
-Krångla inte! 
-Men jag vill inte. Varför har ni inte pratat om det här förut?  
-Skulle du ha följt med hit då?  
-Nej. Det är väl klart. Vad tror du?  
-Där ser du. Kom nu.  
Jag vill ju tro att hon skämtar. Men inser att min mamma inte är någon skämtare ens från början. (Citat sidan 22)
Familjen  tvingar Fatma att gifta sig med en man som skulle kunna vara hennes farfar. Hennes föräldrar har förvandlats till två främlingar. Tidigare har hon kunnat prata med dem, men de behandlar henne som en häst som säljs till den som bjuder mest pengar. Tillvaron i Turkiet  blir en chock för Fatma som är van att leva som en svensk tonåring.
Jag hatar honom. Och jag tror faktiskt att jag hatar mina föräldrar också. Mest av allt hatar jag mig själv som inte förstod vad som höll på att hända. Gubbjävel. Han har ju ett namn faktiskt. Fikret Korkmaz. Jag har svårt att säga det utan att kräkas. Fikret, i värsta fall kan jag säga det. Inte mer. (Citat sidan 72)
Fatma har hamnat i helvetet och hon har ingen som hon kan få hjälp av. Hon har inte ens någon att prata med. Hennes mans familj avskyr henne som pesten och behandlar henne som en tjänare.






Fatmas enda hopp är Aida, som haft kontakt med Fatma på mobilen och nu vet vad hon har råkat ut för. Aida kontaktar polisen i Sverige, men det visar sig att det inte är världens enklaste sak att rädda Fatma.




Ingen du känner är en verklighetstrogen bok om något som många unga flickor med utländska rötter råkar ut för. Varje sommar försvinner tonåringar ut ur Sverige och precis som Fatmas föräldrar gör i boken, tar deras föräldrar med dem till sitt hemland för att gifta bort dem.
 





Jag rekommenderar alla att läsa den här boken, för man förstår verkligen hur utsatta och sårbara dessa flickor är som lämnas ensamma i ett främmande land med någon som ska vara deras make, trots att de aldrig tidigare har träffats. Ingen vill väl tro att föräldrarna, de som står barnen allra närmast, ska överge sina barn och "sälja" dem till en som de inte känner.

140410
Maria Bohlin



















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar