onsdag 9 april 2014

Sötaste Klara

Sötaste Klara
AV: Sofia French (2011)
alla tror att jag är så duktig och klarar allt  
alltså både skolan och annat  
Men gumsan då. För mig behöver du inte vara duktig  
Och klara av allt.  
Nä kanske inte... 
Bara jag känner att jag längtar efter något annat  
Men jag vet inte vad, fattar du!  
är bara en liten skit som inte vet någonting om  
någonting  
Du är ingen liten skit. Fast du FÅR vara liten OCKSÅ!  
Jag ska ta hand om dig... (Citat sidan 29)
Klara är en tjej på 14 år. Hon är en ganska ensam tjej och sitter för det mesta hemma vid datorn om hon inte är i skolan. En dag lär Klara känna en kille på nätet. Han är den enda som hon kan "prata" med och som förstår henne och ser henne precis som hon är.

Marcus (killen på nätet) är omtänksam. Kanske är det för att han är lite äldre än Klara. Han bor dessutom i Stockholm och har mer livserfarenhet än henne. Han berättar att han har ett jobb och att han reser mycket i sitt arbete.

Efter att de har skrivit till varandra en tid blir Klara förälskad. Hon blir också beroende av att hålla koll på om Marcus är ute på nätet. Det första hon gör när hon vaknar och det sista hon gör innan hon somnar är att kolla ifall Marcus har skrivit något till henne. Klara förändras av kärleken till Marcus. Hon börjar bry sig om hur hon ser ut och skaffar nya kläder. Det blir plötsligt viktigt för henne att se så bra ut som möjligt.
Skulle så gärna vilja höra din röst också. Kan inte du ringa mig?  
Ja...jo visst...
Fast...  
jag har en känsla av att om jag väl får dig på tråden så vill jag prata lääänge...  
då blir det dyrt...kanske bättre att jag ringer dig?(citat sidan 61-62)
En dag pratar Klara och Marcus i telefonen. De pratar säkert 40 minuter. De pratar om kramar och kyssar, något som Klara aldrig trodde att hon skulle prata med en kille om. Hon blir alldeles varm och lycklig. Marcus menar bestämt allvar.

De bestämmer sig för att träffas. Det är några dagar före Klaras femtonårsdag. De ses på tågstationen och tar en fika. Marcus har en present med sig till Klara och hon har aldrig någonsin blivit så glad över en present. Tiden går snabbt och snart måste Marcus åka vidare.

Som alla nyförälskade människor börjar Klara skina som en sol. Alla märker förändringen och Klara får till och med en kompis, Madde. Tidigare har Klara inte alls umgåtts med någon, allra minst Madde. Madde är cool och "vuxen", har äldre killar och går på dansställen för vuxna. Klara känner sig glad och stolt över att få vara med Madde.

Saknaden efter Marcus blir plötsligt för stark. Klara sticker iväg till Stockholm för att träffa honom. Hon är sprickfärdig av förväntan och längtan, men det blir inte alls som hon har trott och hoppats på. Plötsligt står hon och ser den hemska sanningen rullas upp framför ögonen som en riktigt dålig film och det är hon själv som har huvudrollen.

Sötaste Klara är en verklighetsbaserad bok så till vida att författaren har intervjuat och pratat med många unga flickor som råkat ut för liknande händelser. Handlingen är spännande och man kan lätt sätta sig in i den ensamma flickans situation när hon plötsligt får uppmärksamhet och känner sig synlig för första gången i sitt liv.

LÄS DEN!
140409
Maria Bohlin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar