fredag 11 april 2014

Mycket mer än så

     Mycket mer än så
Auden ska tillbringa sommaren hos sin pappa och hans nya fru, Heidi och deras nyfödda dotter, Thisby. De bor i den lilla kuststaden Colby och har ett hus vid stranden. Audens pappa är författare och håller på att avsluta en bok. Han är helt uppslukad av sitt arbete och varken hör eller ser. Heidi håller på att bryta ihop av sömnbrist och lilla Thisby bara skriker. Auden kan inte sova om nätterna och hjälper därför till med Thisby ibland. Dessutom ger Heidi Auden ett jobb i sin klädesbutik Clementine´s, där Maggie, Leah och Esther är anställda.

I vanliga fall bor Auden hos sin mamma som är högutbildad och jobbar på ett universitet. Mamman förväntar sig att Auden ska följa i hennes fotspår och fokusera på sina studier. Auden är den ambitiösa och duktiga flickan som alltid har gjort allt för att leva upp till sina föräldrars höga ideal. Hennes storebror Hollis är raka motsatsen. Han lever ett kringflackande liv runt om i världen och stannar aldrig länge på samma ställe.

I Colby blir Auden vän med Maggie, Leah och Esther som introducerar henne i "tjejernas värld". Auden har nämligen aldrig umgåtts med jämgamla och det är en helt ny värld som öppnar sig för henne. Deras allra första möte blir katastrofalt, eftersom Auden förvånat sig själv genom att hångla med en kille ute på sanddynorna redan första kvällen i Colby. Hon ångrar det djupt, men gjort är gjort. Hon ångrar sig ännu mer när det visar sig att det var Maggies kille hon hånglat med. I nedanstående citat från sidan 62 befinner sig tjejerna på Clementine´s och det är allra första gången de träffas.
"Jake hånglade med en annan tjej igår kväll" sa plötsligt den första tjejen. På Udden." Helvete tänkte jag. "Va?" flämtade Maggie. "Leah!" sa den andra tjejen. "Herregud, jag tyckte vi sa att vi skulle ta det försiktigt. "Du ville ta det försiktigt Esther", svarade Leah. "Jag sa bara att vi skulle göra det snabbt och genast, som när man vaxar benen." "Menar ni allvar?" Maggies röst var gäll och spänd, och jag drog mig längre in bakom baddräkterna och undrade om det fanns någon nödutgång. "Hur vet ni det? Vem var det? Jag menar, hur..."
Här tror man som läsare att det är kört, men under sommarveckorna utvecklas en djup vänskap mellan tjejerna och Auden inser att hon har haft fel och att hon påverkats av sin mammas fördomar gentemot kvinnor och vad som i mammans ögon är världsliga ting. Man behöver inte vara obegåvad bara för att man klär sig tjejigt och beter sig som en tjej.

Det finns saker som Auden aldrig har upplevt när hon var liten. Saker som andra barn gör under sin uppväxt och som liksom hör till barndomen och uppväxten. Ett exempel är att cykla. Auden kan inte cykla. Hon har heller aldrig varit på examensbal, eftersom hennes date backade ur på grund av en (enligt honom) viktig föreläsning.

I Colby bor Eli. Han kan liksom Auden inte heller sova på nätterna och de hittar varandra och håller varandra sällskap under de mörka timmarna. Auden har aldrig kunnat prata med någon på samma sätt som hon kan prata med Eli. De pratar om allt. Tillsammans med Eli bestämmer hon sig för att ta ikapp de saker hon aldrig gjorde som barn.

Precis som en bra roman ska ha, så har Mycket mer än så problem som måste lösas. Här är några exempel: Audens pappa lämnar Heidi och Thisby, Eli bär på en djup sorg och Hollis presenterar till sin mammas stora förtret en ny flickvän och den här gången verkar han mena allvar.

Mycket mer än så är en "feel-goog-roman" som man bara måste tycka om. Läsaren fångas direkt på sidan ett och här kommer ett smakprov:
Hej Auden!!  
Det var det extra utropstecknet som störde mig. Min mamma skulle ha kallat det svulstigt, yvigt, överdrivet. Själv tyckte jag bara att det var irriterande, precis som allt annat hos min styvmamma Heidi.
Jag hoppas att du har några härliga sista skolveckor. Här har vi det bara bra! Vi håller på med de sista förberedelserna innan din syster kommer. Hon har sparkat som en galning den senaste tiden. Det känns som om hon över karate där inne! Jag har fullt upp med att sköta affärerna (så att säga) och fixa de sista detaljerna i barnkammaren. Allting går i rosa och brunt, det blev jättetjusigt. Jag skickar med ett foto så du kan se själv.  
Din pappa jobbar för fullt med sin bok. Jag får väl se mer av den nattugglan när jag är uppe med bebisen. Jag hoppas verkligen att du har lust att komma och hälsa på oss när skolan är slut. Det vore så roligt, och du skulle göra den här sommaren mycket mer speciell för oss. Kom när du vill, vi längtar efter dig! Kram Heidi(och din pappa, och bebisen som snart kommer)
Det räckte med att läsa hennes meddelande för att jag skulle bli alldeles trött. Delvis berodde det på hennes upphetsade sätt att skriva - det var som om någon stod och gastade en i örat - men också på Heidi själv. Hon var helt enkelt så svulstig, yvig, överdriven. Och irriterande.

140411
Maria Bohlin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar