tisdag 4 juni 2013

BLODSMAGI

BLODSMAGI
Av: Tessa Gratton
Gillar du hårresande böcker med ett innehåll rött som blod? Då måste du läsa BLODSMAGI av Tessa Gratton. Boken är ett litterärt mästerverk som man läser med nerverna på helspänn. Författaren fångar läsaren från första sidan och håller fast greppet hela boken igenom. Kärlek, vänskap, ond bråd död, sorg, magi, spänning, hat, en elak styvmoder och litervis med blod är några av ingredienserna i BLODSMAGI.

Boken är skriven ur två perspektiv: Drusillas(Silla) och Nicholas(Nick). De är i övre tonåren och sedan en tid tillbaka bor de grannar. Silla bor med sin äldre bror Reese och sin låtsasfarmor Judy. Deras föräldrar är döda. En dag när Silla kom hem låg föräldrarna i en pöl av rött blod. Enligt polisrapporten hade pappan mördat mamman, men det är något som Silla inte kan acceptera som en sanning. Hennes föräldrar älskade varandra. Nu ligger de begravda på den gamla kyrkogården bredvid familjens hus.


Nick bor med sin styvmoder Mary(men han kallar henne Lilith)och sin pappa. Hans riktiga mamma har stämplats som galen och befinner sig på okänd ort. Nick och hans familj har nyligen flyttat till den lilla orten Yaleylah, där en mycket mörk hemlighet vilar. Nick är en del av den utan att veta om det. Han har ärvt gården av sin nyligen avlidne farfar, men hans pappa och Lilith förvaltar arvet åt honom.

En dag får Silla en tjock bok av någon som kallar sig Diakonen. hon börjar läsa och upptäcker att det är en bok skriven av hennes egen pappa. Inte nog med det, det är en bok full av trollformler, BLODSMAGI och läkekonst. Hennes pappa undervisade latin när han levde och han var en mycket lärd man. Men att han skulle vara en trollkarl hade Silla aldrig kunnat ana. Silla blir nyfiken på boken och bestämmer sig för att prova ett av bokens hemliga recept. Citatet nedan är från sidan 11 och handlar om hennes första kontakt med boken.
Nästan alla listor innehöll salt och igenkännliga saker som ingefära, vax, fingernaglar, speglar, högskolor, kattänder och färgade band. Men det fanns också ord jag inte kände igen, som carmot, småborre och nardus.
     Och blod. Varenda lista innehöll en droppe blod. Listorna var magiska formler. För att hitta borttappade föremål, för att välsigna nyfödda barn och för att avvärja förbannelser. För att skydda mot ondska. För att se på långt avstånd. Förutspå framtiden. För att läka alla tänkbara skador.

Nästa citat handlar om när Silla verkligen praktiserar magin ur boken första gången och det är från sidan 13-14. Hon är så koncentrerad på sin uppgift att hon inte märker att grannpojken Nick ser vad hon håller på med. Det är också första gången hon träffar Nick.

"Ago vita uterum.", viskade jag långsamt och lät min utandning svepa över lövet och krusa den lilla blodpölen. 
     Ingenting hände. Vinden ryckte i mitt hår igen, och jag kupade händerna runt lövet för att skydda det. Jag kikade ner och undrade om mitt latinska uttal hade varit för dåligt. Jag nöp till om min skadade tumme och lät mer blod sa,LAS och droppa ner. Sedan upprepade jag frasen. 
     Lövet skälvde till under min andedräkt. Kanterna vecklades ut som spirande blomknoppar fotograferade i tidsintervaller. Det röda imitation spred sig, sträckte sig mot lövets toppar och blev mättat, skimrande grönt. Lövet låg där i cirkeln, platt och friskt som om det vore nyplockat.
     Någonting som krafsade i gräset fick mig att plötsligt rycka till och titta upp. 
     En pojke iakttog mig, med stora ögon.

I och med att Silla har fått den magiska boken i sin hand så är hon automatiskt indragen i något som hon i sin vildaste fantasi inte kunde ana fanns på jordens yta. BLODSMAGI. Det innebär också att hon har en farlig fiende. En fiende som ger sig till känna på ett mycket obehagligt sätt. Det är inte helt enkelt att lista ut vem som är vän eller vem som är fiende och det är en av anledningarna till att boken är så rysligt spännande. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar