torsdag 20 juni 2013

NOLLAN

NOLLAN av Beth Goobie

Där var bara pappa och jag och hans stora svarta raseri. Innan jag hann reagera tor han tag i mitt huvud med båda händerna.
- Du kommer för sent och du väcker mig mitt i natten, sa han. Och du snattar och ränner runt med en kille som kommer ge dig problem! Han dunkade mitt huvud i väggen.
- Idiot, sa han. Han dunkade mitt huvud igen.
- Inget att ha, sa han. Han slog igen.
- En nolla, sa han. Citat från sidan 8.
Sofis pappa slår henne så fort hon gör något som han blir missnöjd med. Det innebär många slag och att hon ofta blir slagen. Sofi vet aldrig i förväg vad som kommer att utlösa pappans raseri och när han väl har blivit arg så är det för sent att göra något åt det.

Man kan tycka att Sofis mamma borde göra något för att hjälpa Sofi, men det för hon inte. Hon sitter mest och ser ut genom fönstret, som om hon inte vore där.

Omgivningen märker att allt inte står rätt till hemma hos Sofi. Hennes kompis, Polly, är orolig och Sofi är livrädd för att hennes pappa ska få reda på att folk oroar sig för henne, för då kommer han att döda henne. Det vet hon.

Nollan är en lättläst bok. Det är stor text och luft mellan raderna och den har bara 111 sidor. Innehållet är starkt och fruktansvärt. Som läsare kan man inte låta bli att bli berörd av Sofis svåra situation. Det värsta av allt är att Sofi tror att det är hennes fel att pappan slår henne.

Boken innehåller trots allt även en dos humor och den biten står Polly för. Hon är nämligen helt övertygad om att jorden besöks av utomjordingar var 3594:e månad och att deras nästa jordbesök går av stapeln under sommarlovet och att besöket kommer att ske just i deras stad.

Vill du veta hur det går för Sofi och om det dyker upp några utomjordingar, så får du helt enkelt läsa boken.
Maria Bohlin 130620

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar