onsdag 5 juni 2013

VILD

Boel Werner har skrivit boken:
VILD gavs ut 2005.

Vad skulle du göra om du en morgon vaknade och upptäckte att du hade fått en svans? Vad gör man egentligen?
 Irma har nyss börjat åttan. Den där morgonen då hon upptäckte att hon hade fått en svans rymde hon ut i skogen. Rädd och chockad irrar hon omkring i naturen och försöker få ordning på sina tankar.

Boken är ganska lättläst, men den är skriven med litet typsnitt och texten är rätt kompakt och därför tror jag att boken passar mer vana läsare. Här är ett citat som visar tillfället då Irma upptäcker sin svans den allra första gången:
"Men jag får inte bort det. Jag skriker till av irritation och hoppar upp ur sängen. Viftar ilsket med händerna bakom ryggen, va sjutton? I den stora spegeln ser jag mig själv. Jag stannar upp. Stirrar. Det är ju inte jag." (sidan 67)

På sätt och vis handlar boken om utanförskap och om att känna sig annorlunda. I början av boken har Irma en kompis, Hanna, och det är de båda mot resten av världen. En dag börjar Hanna röka och umgås med de coola tjejerna. Irma blir utanför och de andra retar sig på henne och är taskiga.

Efter sin vistelse ute i skogen är Irma en annan Irma. Hon känner sig stark och har på något sätt förändrats, inte bara med tanke på sin nya svans som hon tvingas dölja bakom stora kjolar, utan också i själen. Vem är Irma egentligen?

VILD är en annorlunda bok om en annorlunda tjej och man kan helt klart fråga sig - varför är det inte ok att vara annorlunda?
Maria 130605



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar