torsdag 20 juni 2013

Farsa vid femton

 http://www.barnboksprat.se/wp-content/uploads/2012/03/S_Farsa_vid_femton_4eca4c9c829f2.jpg
AV: Johanna Kenrick (2012)
"Jag vet inte hur jag ska berätta det här" sa hon när vi träffades. "Så jag säger det bara rakt ut."
"Okej." Tänkte hon göra slut?
"Jag är med barn."
Jag skrattade. Jag trodde att hon skämtade. "Aldrig i livet!" Citatet är från sidan 12.
Mickey håller på att svimma när det går upp för honom att hans flickvän Emma inte skämtar. Hon är verkligen gravid på riktigt. Först kan han inte ta till sig det hon säger. Sen försöker han slå allt ifrån sig, för det är ju inte han som har ett barn i magen.

Det dröjer inte länge förrän hela skolan vet att Emma är med barn. Ryktet sprider sig som en eld på torrt gräs. Mickey blir kallad till samtal hos kuratorn. Han går dit, men är inte redo att lyssna på vad kuratorn har att säga.

Moster Kelly blir den första som når fram till Mickey och som han kan prata med. Det är hon som får honom att inse att han också har ett ansvar.

Att bli pappa vid femton års ålder är antagligen mycet svårt. Det är ett stort ansvar att ha barn och att vara förälder. Plötsligt kan man inte längre bara tänka på sig själv. En annan levande liten person blir viktigare än något annat. När man är femton är det så mycket man vill göra och det är hårt att vara hemma med en liten bebis och byta blöjor istället för att köra moppe med kompisarna eller spela handboll med laget.

Joanna Kenrick som skrivit boken vill ge läsaren problemet med att vara ung förälder ur en killes perspektiv. Hon skriver om hur det skulle kunna kännas för en kille att få reda på att han ska bli pappa när han själv bara är femton år.

Maria Bohlin 130620

 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar