onsdag 5 juni 2013

BEAUTIFUL CREATURES

BEAUTIFUL CREATURES (2012)

Beautiful Creatures handlar om den sextonårige Ethan som förälskar sig i den nyinflyttade Lena Duchannes. Handlingen utspelas i Gatlin, South Carolina. Det är en liten ort där alla känner alla och där alla vet allt om varandra. Skvallertelegrafen går varm när Lena flyttar in hos sin morbror Macon Ravenwood och hans enorma vargliknade hund i det imponerande huset Ravenwood Manor. Det är inte många som sett Macon Ravenwood i verkligheten, men ändå känner alla till att han är mer eller mindre galen. Därmed är Lena Duchannes på förväg dömd av byns alla skvallertanter, som hävdar att hon styrs av onda makter. Deras fördomar förstärks när samtliga fönsterrutor till en av lektionssalarna krossas precis där Lena står och vässar pennan.

Ethan fascineras av Lena redan första gången de möts. Delvis beror det på att han har drömt om henne, trots att de aldrig tidigare har träffats. Hon avvisar honom och säger att de inte kan umgås och att det är farligt, men slutligen erkänner hon att de på något vis är bundna till varandra. Ethan och Lena har ett något annorlunda sätt att kommunicera på. De kan nämligen prata med varandra i tankarna. Denna förmåga håller de hemlig för sina familjer.

Ethans mamma är död. Hans pappa tog förlusten väldigt hårt och har stängt in sig på sitt arbetsrum där han sitter och skriver. Han lämnar sällan sitt krypin och verkar inte bry sig om att Ethan är kvar i livet. Som tur är har Ethan hushållerskan Amma som har tagit hand om Ethan sedan han var liten. De står varandra nära, men ganska snabbt förstår man att Amma inte vill att Ethan ska ha något att göra med Lena Duchannes. Amma vill inte avslöja varför men förstärker husets skydd med ännu fler skyddsamuletter.

Lena visar sig vara en besvärjare och det är snart dags för henne att få reda på om hon tillhör de goda eller de onda. Hon är livrädd för att bli vald av den onda sidan och kan inte göra något för att påverka beslutet som kommer att fattas åt henne på hennes snart stundande sextonårsdag. Lenas magiska krafter och förmågor tilltar i styrka ju närmare sin födelsedag hon kommer.

Ethan och Lena börjar forska i det förflutna i hopp om att kunna förhindra att Lena hamnar på den onda sidan. Deras sökande resulterar i skrämmande upptäckter och de motarbetas av både Lenas morbror Macon och Ethans hushållerska Amma, som båda vill skilja ungdomarna åt.

Här följer ett citat från sidan 64:

                      Ravenwood Manor tornade upp sig framför mig, reste sig på kullen

som en utmaning. Jag kunde inte påstå att jag var rädd, för det var inte

riktigt rätt ord. Jag hade varit rädd när polisen knackade på dörren,

kvällen när mamma dog. Jag hade varit rädd när pappa försvann in i

sitt arbetsrum och jag insåg att han egentligen inte skulle komma ut igen.

Jag hade varit rädd när jag var liten och Amma mörknade, när jag kom på

att de små dockorna hon gjorde inte var leksaker.

Jag var inte rädd för Ravenwood, även om det skulle visa sig vara lika läskigt

som det såg ut. Det oförklarliga var närmast en självklarhet i södern –

varenda stad hade ett spökhus och om man frågade folk skulle minst en tredjedel

svära på att de sett en osalig ande eller två någon gång. Dessutom bodde jag med

Amma, , som målade fönsterluckorna blå för att hålla andarna borta och som

Gjorde berlocker av påsarmed hästtagel och jord. Så jag var van vid det ovanliga.

Men gamle Ravenwood, det var ändå något helt annat.

Beatuiful Creatures är en av de bästa böcker jag har läst och den har också filmatieserats. Det är en mix av drama, kärleksroman, fantasy, skräck och vänskap. Läsaren blir trollbunden från första sidan och det är helt omöjligt att lägga boken ifrån sig. Det här är den första delen i en serie och jag ser redan fram emot nästa del.

130228 Maria Bohlin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar